Som de flesta nog förstått redan ingår er favorittidning auto motor & sport i ett stort förlag – Egmont Tidskrifter – som har en mängd andra titlar, både tidningar och sajter. Bland dessa finns spelsajten FZ.se, där vår kollega Tomas Andersson har använt sina stränga glasögon i en recension av rykande färska Gran Turismo 6.
Hela recensionen av Gran Turismo 6 hos FZ.se kan du läsa genom att klicka på länken. Men för de som vill ha den korta versionen kan vi berätta att Gran Turismo 6 innehåller 1.200 bilmodeller, varav 120 helt nya (dock inte Porsche).
Bilspelet föregås av Gran Turismo 5, som kom för två år sedan. Föregångaren tog god tid på sig att utvecklas och blev något av en antiklimax när den väl var klar.
Nykomlingen Gran Turismo 6 har blivit mera överskådligt, menyerna är enklare att förstå och efter några timmars spelande räcker plånboken för att testa häftigare bilmodeller. Det är först då Gran Turismo 6 väcks till liv på allvar, körningen blir mer tekniskt krävande och svårare.
Gran Turismo 6 släpptes i handeln 6 december och det är veckan efter som det ryktas att BMW ska premiärvisa sin nya modell M4 – men den finns alltså med i spelet, direkt från början. Spelutvecklarna på Polyphony Digital har samarbetat med BMW för att ta fram de exakta köregenskaperna och det har man även gjort med Mercedes – som har sin helt ”spelunika” fantasibil ”Mercedes AMG Vision Gran Turismo” med i Gran Turismo 6.
Gran Turismo 6 finns endast till Sony PlayStation 3. Efterföljaren Gran Turismo 7 väntas till nästa spelkonsol, PlayStation 4.
Källa och läs mer hos FZ.se: Recension Gran Turismo 6