Volvochefen: "Vi ska bli bilvärldens Apple"

Nya Volvo XC90 lanseras redan om ett år. Planen är att satsa på hybridteknik och smarta pekskärmar för att bli bilvärldens Apple. "Det ska vara lika enkelt som i en iPad", säger han i en exklusiv intervju med auto motor & sport.

Ersättaren till dagens XC90 är på gång. Den visas upp 2014, och blir först ut på Volvos nya SPA-arkitektur.

Volvo XC90 blev en stor försäljningssuccé när den lanserades 2002. Nu är det hög tid för en ersättare, och projektledaren Dennis Nobelius avslöjar några av detaljerna i auto motor & sports Volvobibel, som finns i butik nu.

Segmentet med suvar är större än någonsin. BMW och Land Rover har precis börjat sälja nya X5 och Range Rover Sport. Snart kommer dessutom en helt ny Audi Q7.

En avgörande fördel för nya Volvo XC90 mot konkurrenterna är att den är förberedd för smart hybridteknik.

"Vi har byggt in elektrifieringen redan från första början. Elmotorn och batterierna är alltså inte något vi trängt in i efterhand i en befintlig bil. Det ger oss en stor fördel, vi slipper kompromisser och svåra tekniska överväganden", säger Dennis Nobelius till auto motor & sport.

auto motor & sports Thomas Berggren fick en pratstund med projektledaren för nya Volvo XC90, Dennis Nobelius.

Hela artikeln kan du läsa i Volvobibeln, som finns i butik nu.

Volvo XC90 blir verkligen helt ny från grunden. Även infotainmentsystemet Sensus uppdateras med pekskärm och ny hårdvara.

"Vi har tagit Apple som förebild och tagit fram helt ny hård- och mjukvara. Vi vill vara bilvärldens Apple, det ska vara lika enkelt och intuitivt att hantera en XC90 som en iPad. Och lika snyggt", säger Dennis Nobelius.

Han passar på ett ge en känga till de tyska biltllverkarna, som han tycker har alldeles för många knappar i interiören.

"Vi är ute efter effekten som Apple skapade. Och vi tror vi har täckning för allt det vi lovar", säger Dennis Nobelius.

Läs också: GM vill bli bilvärldens Apple

• Hela artikeln går att läsa i Volvobibeln. Där kan du också läsa alla detaljer om den nya motorfamiljen VEA. Finns att köpa i butik.

Du får Volvobibeln på köpet när du tecknar en prenumeration på 6 nr av auto motor & sport – klicka här!

   
Jag tror absolut att Volvo kan bli bilvärldens Apple.
398
168