Nya Mercedes C-klass blir ”S-klass Light”

Större utrymmen, lättare, lyxigare och med massor av häftig teknik som vi inte sett hos mellanklassarna förut. Här är äntligen nya Mercedes C-klass och ingen lär blir besviken – detta är en ”S-klass Light”.
Annons

 

Större men ändå lättare? Jodå, det är möjligt så länge vi håller oss till nya generationen Mercedes C-klass. Konkurrenterna Audi A4 och BMW 3-serie har vuxit vid varje generationsskifte och därför är det nödvändigt för även Mercedes C-klass att bli lite större.

Tittar vi på yttermåtten är Mercedes C-klass 4.686 millimeter lång (+ 95 mm) och 1.810 millimeter bred (+ 40 mm). Höjden har sänkts med fem millimeter och mäter nu 1.442. Axelavståndet har vuxit rejält för att minska överhängen och öka innerutrymmena, här är förlängningen 80 millimeter och därmed 2.840.

Passagerarna bak ska ha fått 25 millimeter mer benutrymme och bagagevolymen har vuxit, men bara marginellt: + fem liter, till 480.

Att Mercedes C-klass kan öka i storlek har dock inte enbart med konkurrensen att göra. Nya framhjulsdrivna (och fyrhjulsdrivna) plattformen till A-klass, B-klass och populära CLA har skapat ett utrymme för C-klass att kliva upp en bit i storlek. De som tycker att C-klass blivit lite för stor kan nu välja CLA istället.

Mercedes uppger att den självbärande karossen i nya generationen C-klass består till 50 procent av aluminium, vilket tillsammans med andra åtgärder fått ner vikten med cirka 100 kilo (jämfört med föregående modell).

Utseendemässigt ser vi stora likheter med storebror Mercedes S-klass – som också skiftat generation – och den nyligen presenterade ansiktslyftningen av E-klass (som sägs vara det dyraste facelift Mercedes någonsin gjort på en modell).

Traditionella stålfjädrar är standard på nya C-klass men för första gången i mellanklassen går det att välja till luftfjädring, Mercedes ”AirMatic”.

Inledningsvis finns det tre motoralternativ, en diesel och två bensin, att välja på men de kommer förstås snart att kompletteras med fler möjligheter. Sexväxlad manuell eller sjustegad automat erbjuds, senare tillkommer en niostegad automatlåda liksom fyrhjulsdrift.

Bland de motorer som vi hört nämnas är en ny 1,6-liters dieselfyra som i sitt snålaste utförande får C-klass att komma under 100 g/km i CO2-utsläpp. 2,1-litersdieseln får fler effektnivåer och de starkaste klättrar över 200 hk. Turbobensinmotorn från A-klass och CLA lyfts över till C-klass och får som mest runt 240 hk. Två stycken hybrider är också inplanerade, en bensin (C350) och en diesel (C300 BlueTec Hybrid). Till vissa marknader krävs det V6 bensinmotor och även här kommer det valmöjligheter lite längre fram.

En mängd olika hjälpsystem finns att tillgå och nya Mercedes C-klass kan bland annat själv köra i kötrafik genom att både hålla avstånd och stanna kvar rätt i filen, det som kallas ”Intelligent Drive”. F1-stjärnan Michael Schumacher fick en provtur för att testa de nya Intelligent Drive-systemen i C-klassen och det inslaget kan du se genom att klicka på länken.

Priserna för nya Mercedes C-klass i Tyskland börjar vid 33.560 euro för C 180.

Vi uppdaterar artikeln med fler fakta under dagen.

Modell Volym Hk Nm 0–100
l/100 km
CO2 g/km
C 220 BlueTEC 2.143 170 400 8,1 4,0 103
C 180 1.595 156 250 8,2 5,0 116
C 200 1.919 184 300 7,5 5,3 123

   

Annons
Annons
Rulla till toppen