Här är Gallardos ersättare – Lamborghini Huracan LP 610-4

UPPDATERAD! Nu är Lamborghini Huracan äntligen officiell och vi kan ge er de första faktauppgifterna och officiella bilderna.

Lamborghini Huracan LP 610-4 MY2014

Här har ni Lamborghini Gallardos ersättare, Huracan LP 610-4. Fler stora bilder finns i bildgalleriet nedan. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Som vi berättat tidigare är Gallardo den modell som räddade Lamborghini och äntligen gav den lilla sportbilstillverkaren en stabil, ekonomisk grund att stå på. Den 25 november tillverkades den sista Lamborghini Gallardo och räkneverket stannade vid 14.022 bilar, byggda mellan 2003–2013.

Ersättaren till Gallardo hade Lamborghini tänkt att premiärvisa idag fredag, 20 december. Men de första, officiella bilderna på Lamborghini Huracan läckte ut redan under onsdagsnatten.

Så här i efterhand kan vi konstatera att det var en "äkta" bild som dök upp, som även bekräftar det vi sett hittills i form av spionbilder och illustrationer.

Modellnamnet för Gallardos ersättare blir "Huracan LP 610-4". Namnet Huracan finns med i mayafolkets mytologi men på spanska står det för en orkanliknande storm. Lamborghini har tidigare döpt sina bilar efter legendariska kämpar från den spanska tjurfäktningen och Huracán lär ha kämpat 1879 i Alicante.

Att nya Lamborghini Huracan får en V10-motor på 5,2 liter och 610 hk vid 8.250 rpm vet vi numera och det fick vi tidigare bekräftat med det ljudliga beviset på en V10-motor spionfilmarna gett oss. Maximala vridmomentet i V10-motorn är 560 Nm vid 6.500 rpm.

Nya Lamborghini Huracan LP 610-4 väger 1.422 kilo (vilket är tolv kilo mer än Gallardo) och accelererar 0–100 km/h på 3,2 sekunder, fortsätter man till 200 km/h behövs det 9,9 sekunder. Toppfarten är 325 km/h. V10-motorn är numera anpassad till de nya EU6-reglerna och förbrukningen anges till 12,5 l/100 km enligt EU:s körcykel.

Den enda transmissionen som anges är en 7-stegad dubbelkopplingslåda med stopp/start-system och som vi sett i modellbeteckningen är Huracan givetvis fyrhjulsdriven. Transmissionen är en vidareutveckling från den dubbelkopplingslåda som Audi R8 fick vid sin uppgradering. Om Huracan även ska få ett manuellt alternativ vet vi inte. Bromsarna är av den keramiska typen.

Chassit i Lamborghini Huracan ska vara en mix av aluminium och kolfiberdetaljer. Stora delar av komponenterna ska delas med nästa generation Audi R8, som dock får något längre axelavstånd. På utsidan ska det förstås inte finnas några likheter mellan Huracan och R8.

Uppgifterna är ännu så länge rätt knapphändiga, men de som vill läsa Lamborghinis pressrelease för Huracan LP 6104 kan klicka på länken och få hem pdf-dokumentet. Privata visningar för intressenter ska börja i januari och publik premiär blir det på Genèvesalongen senare på våren.

 

UPPDATERING Fredag 09.00:

Nu finns fler, nya bilder på Lamborghini Huracan här nedan.

Se de nya bilderna här nedan eller i galleriet!

 

Mer information: Lamborghinis officiella Huracan-sajt

   
Nya Lamborghini Huracan ser ut precis som jag hoppades!
648
76