Qoros visar sin andra modell – Cross Hybrid?

Nu är det officiellt: efter den krocksäkra Qoros 3 sedan kommer det ytterligare en seriemodell – och den premiärvisas i vår, på Genèvesalongen. Några mörka bilder är allt som Qoros bjuder på, så här långt, men vi misstänker att det är Qoros Cross Hybrid som det internationella teamet – med flera ingenjörer från Saab – ska visa upp.
Annons

Qoros visar sin andra modell – Cross Hybrid?
Qoros har bestämt sig för att presentera en eller två modeller varje år och snart är det dags för nästa modell – vilken illustreras av den här bilden. Kan det vara Qoros Cross Hybrid som ska visas på Genèvesalongen nästa vår (2014)? KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Vilken kinesisk biltillverkare blir först med att på allvar etablera sig i Europa? Euro NCAP har avslöjat extremt dålig krocksäkerhet hos stadsjeepen Landwind, liksom familjebussen Landwind CV9 samt även Brilliance BS4. Oavsett det låga priset har ingen av dessa bilmodeller sålt i något större antal, vilket vi ska vara tacksamma för – för vem vill åka omkring i en ”likkista”?

Men i höstas krocktestade Euro NCAP den kinesiska Qoros 3 och blev positivt överraskade. Här är den första serietillverkade bilmodellen från Kina som får full pott i krocksäkerhet – fem stjärnor! Dessutom var poängsumman den högsta någonsin som Euro NCAP uppmätt under sina 16 år av krocktester.

Ni som läst artiklarna det senaste året i auto motor & sport är förmodligen inte lika överraskade som Euro NCAP, i det internationella teamet som konstruerat Qoros 3 finns ett stort gäng ingenjörer från Saab och det är dessa som står bakom säkerhetsnivån hos Qoros.

”Vårt säkerhetsteam består av experter från många olika länder och vi har fokuserat våra ansträngningar på att leverera en genomgående välutvecklad bil som får maximala säkerhetspoäng,” sa Roger Malkusson, som ansvarar för fordonsintegrering på Qoros, när Euro NCAP presenterade sitt resultat. ”Vi är mycket stolta över att ha uppnått högsta betyg”.

Qoros bygger sina modeller på en gemensam plattform, eller ”teknisk arkitektur” (en bygglåda med gemensamma komponenter) och efter den krocksäkra Qoros 3 fyrdörrars sedan följer en andra modell. Qoros 3 började säljas i Kina under november och målsättningen är att släppa en ny modell var sjätte-tolfte månad.

Den andra seriemodellen ska premiärvisas på nästa års Genèvesalong och inför denna premiär har Qoros nu delat med sig av två stycken illustrationer. I konceptform har det internationella teamet redan visat upp Qoros 3 Estate (kombi) och Qoros Cross Hybrid. Ska vi ge oss på en gissning är det Qoros Cross Hybrid som ska visas upp i Genève.

När Qoros Cross Hybrid visades upp i konceptform hade den samma axelavstånd (2.690 millimeter) som Qoros 3 sedan. Något förhöjd markfrigång och lite mer attribut som ”skogsmulle”, ungefär som Volvo transformerar V70 till XC70 (om nu liknelsen tillåts?).

Qoros visar sin andra modell – Cross Hybrid?
Det ser ut som en crossovermodell, men helt säkra kan vi inte vara. Med en elektrisk bakaxel och elektrisk fyrhjulsdrift gissar vi att företaget eAAM från Trollhättan varit inblandade – men helt säkra kan vi inte vara förrän modellen presenteras på Genèvesalongen. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Det som skiljer Qoros Cross Hybrid åt från sina släktingar är hybridtekniken. Fram sitter en trecylindrig bensinturbo på 130 hk och mellan förbränningsmotor och transmission hittar vi en ”tallriks-elmotor”, alltså en smal elmotor som går att packa in utan att stjäla allt för mycket utrymme i bredd mellan hjulhusen.

Elmotorn fram är en så kallad ISG, ”Integrated Starter Generator”, där man kombinerar startmotor med elmotor och generator (för bromskraftsåtervinning). Hur kraftfull ISG-motorn är fick vi inte reda på när konceptmodellen visades för ett år sedan, men en gissning är att effekten ligger kring 10–15 kW. Det räcker mer än väl till en snabb uppväckning av förbränningsmotorn i stopp/start-systemet och som generator går det att återvinna det mesta av bromsenergin vid stadstrafik (konventionella bromsarna används inte).

Den andra elmotorn på Qoros Cross Hybrid verkar på bakhjulen och sitter mellan lastutrymmets golv och bakaxeln. I konceptbilen uppgavs toppeffekten på bakaxeln till 50 kW (= 68 hk). Allt sammantaget borde det innebära en bit över 200 hk från förbränningsmotor och de två elmotorerna. De olika motorerna går att kombinera för eldrift, elektrisk fyrhjulsdrift och sammanlagd maxeffekt för bästa möjliga prestanda.

 

Läs också: Jens Trulsson besöker Qoros ingenjörer – som berättar allt.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen