Doldischefen bakom Volvo och Geely

Bakom kulisserna har Volvo en chef som ska se till att också Geely får ta del av tekniken från Göteborg. Han sågar försäljningsmålet – och erkänner att de nya Volvomodellerna inte kommer tillräckligt snabbt.
Annons

Doldischefen bakom Volvo och Geely
Ersättaren till dagens Volvo V40 utvecklas på en helt ny plattform som ska delas mellan Geely och Volvo.
Doldischefen bakom Volvo och Geely
Carl Peter Forster avslöjar flera detaljer om samarbetet i en intervju med Svenska Dagbladet.

Volvo har en doldischef som få känner till, men som bestämmer mycket om samarbetet med Geely. Carl Peter Forster har tidigare bland annat jobbat på General Motors. Nu sitter han i styrelsen för Volvo PV.

En av hans största utmaningar är att samordna utvecklingen av den nya plattformen för småbilar. Tanken är att utveckla en basstruktur som både Geely och Volvo kan använda.

”Om plattformen inte är avancerad nog åt Volvo blir det problem – och blir den för dyr för Geely slutar det lika illa”, säger Carl Peter Forster i en intervju med SvD Näringsliv.

Utvecklingen av Volvo XC90 har dragit ut på tiden, och under tiden går S80 och V70 in på sitt sjunde år.

”Produkterna kommer inte så fort som vi skulle vilja, men är jag oroad? Nej”, säger Carl Peter Forster till SvD.

Doldischefen bakom Volvo och Geely
Carl-Peter Forster var chef för GM Europe när Saab ingick i gruppen.

Volvos mål är att öka försäljningen till 800.000 bilar årligen om sex år. Men den typen av försäljningsmål skriver inte Carl-Peter Forster under på.

”Jag tycker illa om de där uttalandena om volymsiffror. Det är fel. Irrelevant. Vi ska skapa ett starkt varumärke, utveckla bra produkter och sälja så många som möjligt där vi tjänar bra med pengar. Gör vi bra bilar säljer vi fler och då kommer lönsamheten. Att ha målet 800.000 bilar skapar fel beteende. ”

Som GM-chef hade Carl Peter Forster också ansvar för Saab. Enligt honom hade General Motors inte investerat i Saabs produkter på tolv år, och finanskrisen satte stopp för utvecklingen av flera nya modeller. GM var mycket nära konkurs.

”Jag lärde mig en läxa: om man inte fokuserar på produktutveckling går det inte”, säger han till SvD.

Annons
Annons
Rulla till toppen