Exklusiv förhandstitt: Nya Lamborghini Huracan

Förväntningarna är skyhöga på bilen som ska ersätta Lamborghini Gallardo. Den ska slå både Ferrari 458 och McLaren MP4-12C. Och namnet är Lamborghini Huracan. Peter Ternström blev en av de fem(!) första i världen att se bilen i verkligheten på en exklusiv förhandsvisning i Italien. Här är hans reaktioner.
Annons

Exklusiv förhandstitt: Nya Lamborghini Huracan
Peter Ternström har fått en exklusiv förhandstitt på nya Lamborghini Huracan. Tyvärr var fotografering förbjuden, men i Lamborghinis museum stod konceptbilen Sesto Elemento. Och han har NÄSTAN fått köra den…
Exklusiv förhandstitt: Nya Lamborghini Huracan
Peter Ternström. (Klicka på bilden för att läsa mer från Peter.)

Alrik Söderlind: Hej Peter! Vad är det mest fantastiska med bilen?

Peter Ternström: Bilen känns väldigt modern. Det yxiga formspråket, materialval och all ny teknik. Under presentationen var det tydligt att produktchefen var väldigt stolt över att vara en generation nyare teknik än både Ferrari 458 och McLaren MP4-12C. Tänk dig skillnaden mellan F-22 raptor och en Eurofighter. Båda går att kriga med. Men hade det blivit krig hade jag hellre suttit i en F-22. 

 

Alrik: Är det en vidareutveckling av Gallardo? Eller är allt nykonstruktion?

Peter: Inget är kvar från Gallardo. Det här är en helt nyutvecklad bil. Det tog dem fyra år att ta den från ritbordet till färdig produkt. Vi måste också förstå hur viktig bilen är för Lamborghini. Gallardo tillverkades i ofattbara 14.000 exemplar. Succen med Gallardo var faktiskt det som räddade Lamborghini från konkurs. Huracan är arvtagaren till detta oerhörda ansvar. Ersättaren får inte misslyckas. Därför har enorm energi lagts ned på att försöka skapa en perfekt bil. Någonstans ligger en Lamborghini-chef och har blöta drömmar om att sälja 20.000 exemplar av Huracan på 8-10 år. 

 

Alrik: Lamborghini ägs ju av VAG-koncernen. Hur mycket Audi andas bilen?

Peter: Gallardo hade tydliga spår av Audi, framförallt i kupén. Reglage, ratt och stereo var direkt plockade från audis dyrare modeller. Så är inte fallet här. Interiören i Huracan, som är extremt lyckad i mina ögon, är helt och hållet Lamborghini. Det finns inga spår av audi någonstans. Det är viktigt. Någon som köper en Huracan vill inte bli påmind om familjebanden till VAG.

 

Alrik: Fick du provsitta bilen?

Peter: Ja, absolut. Huracan känns rymligare inuti jämfört med Gallardo. Inredningen är väldigt läcker. Formspråket med ”hexagoner” går igen i kupén. Luftutblås, knappar, ja allting är en smula hexagonalt. För att inte tala om instrumentpanelen. Här har vi ett område som verkligen får både Ferrari 458 och McLaren att kännas hopplöst efter. Hela instrumentpanelen är en enda stor TFT-panel. Med en knapp på ratten väljer du läge. Och då anpassar sig instrumentpanelen efter dina behov. Allt från att ha en hastighetsmätare och en kartbild från navigationen, till en ren ”track mode”, med centralt placerad varvräknare och laptimer. Väldigt väl genomfört. Makalöst snyggt gränssnitt. En eloge till Lamborghini!

 

Alrik: Hur ser jämförelsen ut med konkurrenterna?

Peter: Under min diskussion med produktchefen återkom han gång på gång till att jämföra bilen med sina två huvudkonkurrenter. Ferrari 458 och McLaren MP4-12C. Det är tydligt att de haft dessa två bilar i sikte under utvecklingsprocessen. Nu har Lamborghini chansen att slå dem när de båda är mitt i sin produktlivscykel. Ferrari 458 kom 2010. McLaren 2011. De hade sina mål. Och nu har Lamborghini chansen att övertrumfa dem genom att lanseras några år senare. Enligt de diagram och jämförelser som diskuterades i förrgår så ska Huracan vara en, rent prestandamässigt, en bättre bil. 0-200 gör Huracan snabbare än dem båda. Faktiskt snabbare än hyperbilen Porsche Carrera GT. Runt 9 sekunder. Helt otroliga prestanda. Men – och detta är viktigt – allt detta måste verifieras av en oberoende part. Och pressen kommer att få provköra och jämföra prestandan i april eller maj. Först då vet vi på riktigt. 

 

Alrik: Kan man göra en bil bättre än Ferrari eller McLaren?

Peter: Det är inte en fråga om ”kan”. Lamborghini måste. Det här är en fråga om liv och död. De måste slå sina konkurrenter. Om de inte gör det så äventyrar de hela märkets framtid. Det här måste bli bilen som berättar var skåpet ska stå. Och förpassar konkurrensen till historien. Den stora frågan är om de kommer att lyckas. De påstår själva att de har världens bästa bil i detta segment. Med VAG i ryggen så ska vi absolut ta de på allvar. Men det är först i april/maj som vi vet sanningen. Personligen tror jag att de kommer att lyckas. Bilen kommer vara snabbare och slå konkurrensen. Allt handlar om pengar. För Lamborghini har inte råd att misslyckas. Huracan kommer, enligt min analys, vara snabbare än både McLaren MP4-12C och Ferrari 458. Men den kommer inte nå upp till Ferrari 458 Speciale. Detta kommer senare. Med en Superleggera

Exklusiv förhandstitt: Nya Lamborghini Huracan
Peter tycker att interiören är väldigt lyckad, helt och hållet Lamborghini, och inga spår av Audi.

Alrik: Vi har bara sett bilder på bilen. Hur upplever du bilen i verkligheten?

Peter: Lamborghini har en av världens bästa designavdelningar. Aventadoren är utan tvekan en av världens vackraste bilar. Och här kommer en besvikelse med Huracan. De kunde ha designat den som en liten Aventador. Istället så ser bilen enligt mig lite för mjuk ut. En Lamborghini ska se ut som Gene Simmons. En rockstjärna i makeup som sträcker ut tungan mot dig. Ett utseende som är så spektakulärt att det får dig att reagera. Istället så känns bilen kanske lite alldaglig. Självklart är bilen är vacker. Men den är inte hänryckande och extrem som varumärket dikterar. Min personliga åsikt är att de varit mesiga. De borde låtit sina designers fått lite friare händer. Och skapat något så häftigt som Gallardon var för tolv år sedan. Jag misstänker att de suktar efter att så många som möjligt ska gilla den. Men jag tror de tänkt fel. Bilen är så klart väldigt läcker. En riktig superbil. Men, designen är för konservativ. De kunde ha tagit ut svängarna mer. Jag gillar designen, men ljudvolymen är inte i närheten av sju eller åtta. Hårdrockare har ju förstärkare som går hela vägen till elva. Där borde bilen varit. Men, det är den inte. Det är en vacker bil som andas kvalitet. Men den är inte spektakulär som en liten Aventador. Detta är synd. 

Alrik: Peter Ternström verdict? Blir detta kungen på dina arrangemang i sommar?

Peter: Inte i år. Handlarna får sina demo-bilar i början av juni. De första kunderna i augusti. Det är först 2015 vi ser dessa bilar på Gran Turismo Nurburging eller Gran Turismo Polonia. Ska bli kul att se dem på banan! 

Alrik: Hur kommer det sig att just du får komma?

Peter: Det vågar jag inte berätta här. 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen