Äntligen – en svensk Formel 1-förare!

Till alla er som hållit tummarna i många år för att Sverige skulle få en ordinarie F1-förare igen: Nu är det äntligen ett glädjande faktum – och vilket lyft för svensk motorsport!
Annons

Äntligen – en svensk Formel 1-förare!
Marcus – en vinnare i alla klasser han kört och nu är han Sveriges elfte F1-förare genom tiderna.

Före jul skrev vi på ams-sajten: Det är 23 år sedan Stefan Johansson körde för F1-teamet Footwork och snart tio år sedan Björn Wirdheim lämnade Jaguar F1 – men nu är det snart dags igen för en svensk F1-förare.

Och visst hade vi rätt. Om ett par dagar återvänder Marcus Ericsson från Kumla till Formel 1-banan Jerez de Frontiera för att inleda jobbet som ordinarie Formel 1-förare för Caterham genom att köra de första testerna av årets nya F1-bil.

Redan för några år sedan följde vi Marcus Ericsson på plats i Jerez när han debuterade i en Formel 1-bil. Den gången under en rookie-test för Brawn F1, teamet som just vunnit VM (Jenson Button) bara för att året därpå köpas upp och förvandlas till AMG Mercedes F1.

Nu är Ericsson officiellt bekräftad som F1-teamet Caterhams ordinarie förare (bredvid japanen Kamui Kobayashi) och idag ser det dessutom ut som om Caterhams förste chefsmekaniker, svensken Charlie Häggstam, ska jobba med Marcus bil i år. Ett svenskt team i teamet!

Uppgifterna om Ericsson som F1-förare i Caterham 2014 dök annars upp redan i början av december och har sedan dess poppat upp med jämna mellanrum i olika tidningar – trots många dementier.

De senaste veckorna har Ericsson i tysthet ägnat åt att förbereda sin GP-debut. Bland annat har han tillbringat flera dagar i Viareggio i Italien hos träningsinstitutet Formula Medicine för att genomgå olika fystester.

Olika media kommer nu att spekulera i vem eller vilka företag som sponsrar Marcus Ericsson och summor uppemot 100 miljoner kronor har nämnts. Klart är emellertid att Marcus aldrig fått jobbet om han inte varit tillräckligt snabb för att kunna utmana världseliten – det är väl värt att komma ihåg.

auto motor & sport kommer nu att följa Marcus under hans första testdagar i Spanien som ordinarie F1-chaufför samt lämna dagliga rapporter. I första hand om Ericsson men även berätta om alla nya F1-bilar och all ny F1-tekniken – som en försmak av vår vanliga F1-utgåva som vi vet är efterlängtad.

Äntligen – en svensk Formel 1-förare!
Marcus Ericssons nya tjänstebil – en grön Formel 1-bil från F1-teamet Caterham som mycket väl kan utmana under 2014 – ett år då alla F1-teamen kör efter helt nya regler och med nya, 1,6-liters V6-motorer.

Här är Marcus Ericssons karriär – bläddra i tidslinjen!

Så säger Marcus Ericsson själv i Caterhams officiella pressmeddelande

”This is a very proud day for me and everyone who has helped make my F1 dream come true. I’ll be making the step up to F1 with Caterham F1 Team in 2014 and I’m already excited about the season ahead, and the first race in Australia in particular.”

”It’s obviously great for Sweden that we’ll have a Swedish driver back on the grid in 2014. This is what I’ve been working for since I first started racing karts back when I was nine years old, and now I know I’m ready for the step up to F1. Caterham is a young team and together we can take on the challenges the new rules will present in 2014 – learning together and continuing to develop as the season progresses.”

”After a good break at home over Christmas, the hard work has already started. My physical fitness has always been good but I’ve been working even more on that since the discussions with Caterham began, and I’m going to be in the factory in Leafield as much as I can before and during the tests in Spain and Bahrain so I can play an active role in helping understand the 2014 car, and what we need to do to unlock its performance. We have a big task in front of us but it’s an exciting one, and one both the team and I are ready for.”

Annons
Annons
Rulla till toppen