Ferraris lilla röda – nu officiell

- Jag tror de första dagarnas tester blir utmanande för alla team, sa Ferraris teamchef Stefano Domenicali när Ferrari presenterade sin nya F1-bil på webben. En bil med ganska konventionell nos – hemligheterna finns under skalet ...
Annons

Ferraris lilla röda - nu officiell
En långt utdragen nos men inga ovanliga former – Ferrari F14T ser enkel ut och teamet säger att man prioriterat tillförlitlighet. Notera att Ferrari fortsätter använda ”pullrods” i framvagnen.

Det är ett enormt intresse just nu för de nya F1-bilarna och en av de bilar fansen väntat på är Kimi Räikkönen och Fernando Alonsos nya tjänstebil – som döpts till Ferrari F14 T via en omrästning på internet.

Bilen ser ganska konventionell ut på utsidan och den slanka nosen böjer ner just som reglerna föreskriver men här finns varken en tapir-nos eller ett smalt ”finger” längst fram. Inte heller har Ferrari gått på Lotus linje med en tvådelad nos.

– Vi har haft tillförlitlighet som ledord när vi konstruerade bilen, sa Ferraris tekniske chef James Allison, det är det viktigaste i en säsong med så mycket nytt. Om ni frågar mig om vad som är viktigast i år är det inte hästkrafter eller aerodynamik. utan tillförlitlighet.

Nästa vecka rullar Ferrari F14T i årets första F1-test på förra F1-banan i Jerez i södra Spanien och Stefano Domenicali påpekade i samband med visningen av nya bilen att årets säsong är den tekniskt sett mest utmanande på flera årtionden.

– Vi har en helt ny drivlina samt ett helt nytt reglemente att hålla oss till. Så vi måste se till att allt fungerar hos oss. Och vi måste få ut det mesta av vad de nya reglerna tillåter, inte underprestera som vi gjorde i fjol.

Ferraris lilla röda - nu officiell
Vacker eller inte – Ferrari-nosen är ganska enkel och frågan är hur konstruktören tänkt sig få in mycket luft under nospartiet? Notera att bakvingen nu vilar på två pyloner i mitten.
Annons
Annons
Rulla till toppen