Porsche 911 Targa – en närmare titt på det smarta taket

Den nya Targaversionen av Porsche 911 har fått en fantastisk taklösning som du måste titta närmare på. Här finns också de svenska priserna.

Porsche 911 Targa dök upp 1965, och nu är det dags för en ny generation baserad på 991-modellen.

Porsche visade upp en ny version av 911 Targa på bilsalongen i Detroit. Den klassiska targabågen gör äntligen comeback efter flera års frånvaro.

Vid en snabb anblick kan Targamodellen verka vara en vanlig Porsche 911 med öppningsbart tak. Men konstruktionen är betydligt mer invecklad än så.

Targabågen är fast och fungerar som störtbåge. Framför den finns ett tygstycke som kan fällas ihop under bakrutan, som fälls uppåt och snett bakåt.

Hela proceduren är svår att förklara, men filmerna här nedan visar hur skådespelet ser ut. Att fälla ned taket tar 19 sekunder, men jämfört med många moderna cabrioletbilar måste Porsche 911 Targa stå helt stilla.
 



Trots den avancerade taklösningen finns fortfarande ett baksäte, även om det är lika (o)rymligt som i Porsche 911 Coupé. Targamodellen finns än så länge enbart med fyrhjulsdrift, men bakhjulsdrivna varianter lär följa senare.

"Instegsmodellen" 911 Targa 4 får en boxersexa på 3,4 liter och 350 hästar. Med PDK-låda och Sport Chrono-paket fixar den accelerationen till 100 km/h på 4,8 sekunder medan förbrukningen hamnar på 8,7–9,5 l/100 km beroende på växellåda. Priset ligger på 1.056.000 kronor.

Toppmodellen 911 Targa 4S får istället en 3,8-litersmotor på 400 hästar. Motsvarande siffror är 4,4 sekunder och 9,2–10 l/100 km. Priset ökar med 135.000 kronor till 1.191.000 kronor.
 

Bildgalleri: Porsche 991 Targa

Jag älskar targabilar!
263
46