"Fyrhjulsdrift ett hot mot Sveriges klimatmål"

Nu väljer tre av tio svenska bilköpare en fyrhjulsdriven bil – och det är ett allvarligt hot mot klimatmålen, enligt Trafikverket. Nästa steg kan bli straffbeskattning.

Enligt Trafikverket hotar de fyrhjulsdrivna bilarna klimatmålen, eftersom de är tyngre än tvåhjulsdrivna bilar och släpper ut mer koldioxid.

Hela 30 procent av de svenska bilköparna väljer fyrhjulsdrift, ofta i kombination med en dieselmotor. Men det hotar klimatmålen, enligt Trafikverket. Om Sverige ska nå klimatmålen 2015 måste utsläppen minska.

Problemet är enligt Trafikverket att utsläppen för nya bilar inte längre minskar tillräckligt mycket. Mellan 2006 och 2012 minskade koldioxidutsläppen för nya bilar med 28 procent, eller åtta gram per år. Men under 2013 var minskningen bara två gram. Det förklarar Trafikverket med att andelen fyrhjulsdrivna bilar ökar.

"Vi ser att det är en förvånansvärt snabb ökning av fyrhjulsdrivna personbilar och det motverkar helt klart målet att minska utsläppen av koldioxid per bil. Det behövs effektiva styrmedel för att vända trenden tillbaka mot mer energieffektiva fordon", säger Håkan Johansson, nationell samordnare för klimatfrågor på Trafikverket.

Bland förslagen för att minska antalet fyrhjulsdrivna bilar finns ett bonus-malus-system, där bilar som släpper ut mycket koldioxid straffbeskattas, medan elbilar och laddhybrider får större rabatt än idag.

Jag tycker det vore bra om fyrhjulsdrivna bilar fick en straffbeskattning.
148
1279