auto motor & sports projektbil Röda Svinet - nu på Facebook!

Vi har Sveriges fetaste projektbil: en Mercedes 300 SEL -89 som ska bli en gatlaglig racer. Stoppa ned en AMG-V8 och en M5-låda, sänk den och svetsa i en bur. Snart har vi en 300 SEL AMG 55 RSR som ska köra 24-timmars Winterhell på Mantorp!

Mercedes 300 SEL röda svinet rote sau

Originalskick från när vi köpte den. Egentligen ska Saccopanelerna vara i en kontrasterande grå färg men någon hade lackat dem.

RSR står för Röda Svinet Racing, 55 för att motorn kommer från en E 55 AMG -00 och 300 SEL är originalbeteckningen. Det är för övrigt samma beteckning som originalet, Rote Sau. 

Rote Sau stretar sig igenom Eau Rouge på Spa Francorchamps 1971.

Rote Sau stretar sig igenom Eau Rouge på Spa Francorchamps 1971.

1971 lyckades två tyska herrar vid namn Hens Heyer och Clemens Schickentanz komma på andra plats i 24-timmarsracet på Spa med en Mercedes 300 SEL 6,8. Bilen, som var stor och röd och snabbt döptes till Rote Sau (röda suggan), byggdes i Affalterbach av Hans Werner Aufrecht och Erhard Melcher. Lägg till ett g från Aufrechts födelsestad Großaspach och du har bokstäverna till AMG. Eftersom vi på ams älskar racing ville vi dra vårt strå till stacken och bygga en 80-talshyllning till Rote Sau. Vi kallar den Röda Svinet. 

Mercedes 300 SEL röda svinet rote sau

Nya pentafälgar och ballongdäck gör under för stancen. 80 kilo baksäte har avlägsnats.

Grundmaterialet är en maxutrustad 300 SEL som vi under snart ett års tid har förvandlat allt mer till ett rött svin. Först köpte vi nya AMG pentafälgar. De kostade nästan lika mycket som vi gav för hela bilen. Sedan började vi slita ut inredningen. Det elstyrda baksätet åkte på tippen, men vi behöll fotpallarna i velour. Vi ska naturligtvis ha ett racingbaksäte med racingstolar och fyrpunktsbälten!

Vår blå gris skulle förvandlas till ett rött svin. För det krävdes röd färg och en lackerare. Testredaktör Fredrik Langendorf ville lära sig och erbjöd sig ta hand om arbetet. 100 timmar senare är han en betyldigt mer erfaren lackerare och enligt proffs har han talang. Kul!

Mercedes 300 SEL röda svinet rote sau

Äntligen röd!

När storsponsorn Fiber Direkt (ni vet, från gokarten!) klev in med köpoption på bilen blev det fart på bygget. Erik König fick ta över ansvaret och sköter nu all ombyggnation åt oss. Vi har fått en bur av KBT Safety som bland annat svetsat burar till bilar som Kenny Bräck kört! Eddie Jonsson på Karstorps Bildemontering är ett stort fan av AMG och gav oss fritt tillträde till hans imponerande verksamhet i Norrköping där vi plockade drivlina från en Mercedes E 55 AMG och en manuell låda från en BMW E39 M5. 

Mercedes 300 SEL röda svinet rote sau

Status just nu där Röda Svinet står i Erik Königs garage och får välbehövlig kärlek.

Nu ska allt få plats. Det är inte det lättaste att ta en modern motor och växellåda som inte hör ihop och få dem, inte bara att fungera tillsammans, utan även att få paketet att sitta ordentligt och driva bilen framåt. 

Vill du få en daglig dos av Röda Svinet ska du klicka in på Röda Svinets Facebook-sida. Där kan du ställa frågor och se alla uppdateringar och bilder på vad vi sysslar med. Klicka här!

Inget av det vi hittills tagit oss för skulle varit möjligt om det inte varit för en uppsjö av partners som hjälper oss med allt från säkerhetsutrustning som stolar och bälten till burbygge, drivlina, väghålling, motorstyrning, et cetera. 

Partners i Röda Svinet Racing:
Agrol
Billackering.eu
Eibach
Ferrita
Fiber Direkt
G Partners
Karstorps Bildemontering
KBT Safety
Kumho Tyres
Lightcap
Maxxtuning
OCL Brorssons
Peltor
Small Size Models
Taylors & Jones
UWP

Mercedes 300 SEL röda svinet rote sau Facebook

Klicka på bilden för att komma till Röda Svinets Facebook-sida.

Jag vill se Röda Svinet i verkligheten!
150
23