Rapport från ett slagfält – chefen till sjukhus

Thomas Berggren har använt veckan till att kolla Marcus Ericssons F1-debut och se hur alla team har klarat de nya bilarna och den komplicerade tekniken. Veckans sammanfattning kan ske i ett ord: Kaos.
Annons

Rapport från ett slagfält – chefen till sjukhus
Inte flest varv – men snabbare än teamkompisen Kobayashi som fick drygt 54 varv under fredagen när Caterhambilen började fungea – äntligen. Värdefulla data för teamet, blev det.

Veckan som gick i Jerez innehöll allt. Skandaler, fiaskon, krascher, varvrekord (av fel sort) och ett nytt gäng bredkäftade grodor. Silverpilarna går som spjut och käkar varv som inga andra bilar.

Teamet med röda tjuren såg däremot ut som fågelholkar. Precis som deras motortillverkare. Och chefen för Renault Sport blev så tagen av misslyckandet att han kördes till sjukhus redan på torsdagen. Stressen – eller några telefonsamtal från Paris? – gav honom blindtarmsproblem.

Malade, betyder sjuk på franska har vi nu lärt oss.

Vissa veckor går fort. Andra segar sig fram. För Marcus Ericsson gick veckan åt att sitta i bilen. Torrbryta. Vänta. Prova ett varv. In igen. Två dagar och elva varv. Och ovanpå på det timmar i garagehäng bara för att få se Kamui Kobayashi köra när bilen äntligen blev okej.

Men Marcus var snabbare under de få varv han fick.

Och Caterhambilen går fint. Bra balans i kurvorna och Mark Smith har ritat en underlig nos på bilen men ibland är det just de udda grejorna som är de bästa.

Det finns en tanke bakom den fyrkantiga nosen och den långa snabeln och kanske har Caterham hittat något i vindtunneln som ingen annan gjort. Det har hänt förut i F1 – tiden får utvisa om det gröna teamet gjort rätt eller fel.

I Bahrain om två veckor kommer svaret.

Ett annat svar har vi redan fått. Mercedes kommer att regera inledningen på säsongen. Även om Red Bull kommer igång i Bahrain är Mercedes ljusår före. Och smällan som sitter bakom ryggen på Hamilton och Rosberg låter bra, funkar hundraprocentigt och ger flest hästkrafter i fältet.

Rapport från ett slagfält – chefen till sjukhus
Om tre veckor kommer F1-bilagan. Missa inte den – i nr 06/2014.

Ingen varvade sin motor så högt som Mercedes och från bankanten verkar motorn funka perfekt tillsammans med det 160-hästars tillskott elmotorn (ERS) ger. Nico Rosberg bekräftar att ”the Power Unit” som det heter numera går att dosera exakt som han vill.

Ännu bättre går chassit. Mercedes W05 är stabil som klippan ute på banan. Understyr inte, slänger inte med baken. Förutsägbar, lättkörd, säger Rosberg.

Det är inte Williams FW36. Valtteri Bottas är inte riktigt nöjd, han vill ha en mer stabil bakända. Men vi kommer dit, bilen känns bra så här tidigt, sa Bottas som fick se Felipe Massa vara snabbast sista dagen.

Men kvickast under veckan var – 21-årige Kevin Magnussen, McLaren. Dansk dynamit när den är som mest explosiv. Klok körning, kloka svar under pressmötena. Det lär komma mera.

Ferrari loggade 115 varv sista dagen. Mercedes 132, McLaren 110. Red Bull sju (7). Ni förstår vad det betyder. Även om det finns åtta testdagar kvar innan det gröna ljuset tänds i Melbourne.

Alla elva team körde sista dagen i Jerez. Mittfältet med Sauber, Toro Rosso och Force India gjorde bra varvtider men inget märkvärdigt. Marussia fick 25 varv men Caterham 54 och det känns som om Marcus Ericsson har hamnat i ett team som kommer lämna över sistaplatsen till någon annan, mycket tyder på det.

Annars visar årets första F1-test egentligen bara en sak. Vi kommer att få se fler rödflaggor och alla bilar kommer inte i mål i Melbourne. Och för svenskt vidkommande: Marcus är snabb, bilen ser bra ut. När den väl gick var den tillförlitlig.

Återigen, boka din biljett till Melbourne nu!

Rapport från ett slagfält – chefen till sjukhus
Nico Rosberg och Lewis Hamilton var helt överlägsna hela veckan. Utom i varvtid – snabbast var rookien Kevin Magnussen i McLaren – men motorn var förstås Mercedes …

Resultat F1-test, Jerez, fredag:

Pos Förare Team Tid/diff
1 Massa Williams-Mercedes 1.28.229s
2 Alonso Ferrari 1.29.145s +0.916
3 Juncadella Force India-Mercedes 1.29.457s +1.228
4 Magnussen McLaren-Mercedes 1.30.806s +2.577
5 Hamilton Mercedes 1.30.822s +2.593
6 Bianchi Marussia-Ferrari 1.32.222s +3.993
7 Sutil Sauber-Ferrari 1.36.571s +8.342
8 Rosberg Mercedes 1.36.951s +8.722
9 Kobayashi Caterham-Renault 1.43.193s +14.964
10 Kvyat Toro Rosso-Renault 1.44.016s +15.787
11 Ricciardo Red Bull-Renault 1.45.374s +17.145

Annons
Annons
Rulla till toppen