När biltillverkarna misslyckas med krocktesterna brukar diskussionen gå varm här på auto motor & sport-sajten. BMW:s helt nya elbil i3 fick fyra stjärnor i Euro NCAP, medan skåpbilen Mercedes Citan fick nöja sig med ett trestjärnigt betyg.
Nu har också Global NCAP testat ett antal bilar som säljs i Indien. De fem bilarna som ingick i testet står för en femtedel av bilförsäljningen i Indien. Ingen av dem hade ens krockkudde som standard, och resultatet blir också därefter.
Superbilliga Tata Nano, Suzuki-Maruti Alto 800 och Hyundai i10 fick inte en enda stjärna. Även om bilarna hade haft krockkudde var chassistrukturen så svag att föraren och passagerarna löper stor risk för livshotande skador vid en krock.
Något bättre gick det för Ford Figo (som baseras på Fiesta) och Volkswagen Polo. Men enligt Global NCAP är resultatet ändå riktigt dåligt. De nya bilarna är ungefär lika säkra som 20 år gamla bilar – och de säljs i ett land där över 140.000 personer omkommer i trafikolyckor varje år.
Volkswagen har nu slutat sälja Polo utan krockkudde på den indiska marknaden. När Global NCAP testade Polo med krockkudde fick den fyra stjärnor för skyddet av vuxna.
Global NCAP är en icke-vinstdrivande organisation baserad i Storbritannien. Målet är att göra världens bilköpare uppmärksamma på skillnader i krocksäkerhet mellan olika bilar.