Citroën C4 Cactus – ser du alla roliga detaljer?

Designavdelningen på Citroën verkar ha fått helt fria tyglar med nya C4 Cactus, som är galnast i crossoverklassen. Här kan du kolla in alla fräcka designdetaljer – eller vad sägs om luftkuddar på dörrarna och flytande tak?
Annons

Citroën C4 Cactus – ser du alla roliga detaljer?
Nej, detta är ingen konceptbil – nya C4 Cactus börjar säljas senare i vår. Luftkuddarna ska rädda dörrsidorna om de blir attackerade av en kundvagn på stormarknadsparkeringen.
Citroën C4 Cactus – ser du alla roliga detaljer?
Bilen på bilderna har automatlåda, och den sköts med knappar på instrumentpanelen. Den nydesignade ratten är näst intill fyrkantig!

På bilsalongen i Frankfurt visade Citroën upp konceptbilen Cactus. Förutom det kanske inte helt genomtänkta namnet var tekniken under skalet riktigt intressant.

Den produktionsfärdiga bilen heter Citroën C4 Cactus och blir en högbyggd crossover. Storleksmässigt är bilen något kortare än Nissan Qashqai. Designen är näst intill oförändrad jämfört med den fräcka konceptbilen – något som ju inte är helt vanligt i bilvärlden. De flesta biltillverkare brukar tona ned designen en aning innan bilen sätts i produktion.

Bland designdetaljerna finns luftfyllda kuddar på dörrarna, en gummimatta på bagageluckan och en lite udda layout med soffa framtill istället för stolar. Citroën C4 Cactus får ett infotainmentsystem med stor pekskärm och ytterligare en liten skärm framför föraren, som ersätter instrumenten. En annan detalj är taket som ska se ”flytande” ut tack vare en delvis svartmålad C-stolpe. Och dörrarna stängs inte med ett handtag från insidan, utan en läderrem!

Citroën C4 Cactus bjuder alltså på många spännande designdetaljer, men bilen är intressant även under skalet. Plattformen kallas EMP1 och är betydligt lättare än föregångaren. Den nya Cactusmodellen dyker upp hos återförsäljarna senare under året och visas upp officiellt på bilsalongen i Genève i mars.
 

Uppdatering 5/2: Nu har Citroën visat upp C4 Cactus officiellt, och släppt fler bilder som du kan se i galleriet.

Det första som Citroën nämner i pressmaterialet är tjänstevikten, som är 980 kilo – omkring 60 kilo lättare än Ford Fiesta. Motormässigt kan köparna välja mellan en 1,0-liters trecylindrig bensinmotor på 82 hästar, en turboversion av samma motor med 110 hästar samt två dieslar på 92 respektive 100 hästar.

Interiören har bara tolv knappar – resten sköts med infotainmentskärmen. En udda lösning är passagerarens krockkudde, som placerats i taket. Därmed kunde Citroën klämma in en förvaringsbox framför passageraren.

Förutom lågt inköpspris ska Citroën C4 Cactus också vara 15 procent billigare att äga än konkurrenterna. Köparna kan välja att finansiera bilen med ett ”abonnemang” på ungefär samma sätt som med en mobiltelefon.

Försäljningen drar igång i oktober.

Annons
Annons
Rulla till toppen