Drömmen för alla rallynostalgiker

Är du en obotlig rallynostalgiker med ett par hundra tusen på fickan? Då kan det vara hög tid att boka en biljett till Gotland. Där finns nämligen en av de Martini-stripade skönheter som du dreglade efter på 80- och 90-talet till salu – en äkta Lancia Delta HF Integrale 16v EVO 1!
Annons

Drömmen för alla rallynostalgiker
Drömmen för alla rallynostalgiker
Är det läge att göra verklighet av drömmen om en Martini-stripad Delta? KLICKA PÅ BILDEN FÖR ATT KOMMA TILL ANNONSEN PÅ BLOCKET.

Som de flesta av er vet är Rally Sweden i full gång, vilket såklart leder till att rallyintresset i vårt land peakar just denna helg. Men för den som vill leva rallylivet året om finns nu chansen att slå till på en äkta Martini-stripad Lancia Delta HF Integrale 16v EVO 1 – förlagan till en av tidernas vackraste och mest framgångsrika rallybilar.

Lancia Delta HF Integrale i rallyskrud vann fyra förar- och sex konstruktörstitlar i Rally-VM emellan åren 1987-1992, och rattades av legendarer som Miki Biasion, Juha Kankkunen och Didier Auriol. Erfarenheterna från rallysträckorna användes sedan vid utvecklingen av den civila versionen, vilket är en av förklaringarna till att den har mycket underhållande köregenskaper redan i originalutförande.

Att hitta en Delta i helt originalskick är dock i inte det lättaste, även om det faktiskt finns ett och annat exemplar där ute. Den saluförda bilen bor på Gotland och har enligt säljaren förädlats en del, bland annat med chiptrimning, sportavgassystem och sänkt fjädring. Den mest uppenbara förädlingen är förstås Martini-stripningen, som på ett smakfullt sätt fulländar rallystuket.

Det begärda priset är 199.000 kr, men säljaren antyder att det finns visst utrymme för diskussion på den punkten. Vad säger läsarna, är det läge att boka biljett till Gotlandsfärjan och slå till på en äkta EVO 1?

Drömmen för alla rallynostalgiker
En av rallyhistoriens vackraste profiler kan bli din! KLICKA PÅ BILDEN FÖR ATT KOMMA TILL ANNONSEN PÅ BLOCKET.

Vinjetten Dagens köp är tänkt att ge lite perspektiv på begagnatköpet. Redaktörerna på auto motor & sport sätter själva upp riktlinjerna och försöker sedan hitta den mest udda eller roliga bilen. Ful eller snygg spelar ingen roll – men helst ska det vara en framtida klassiker.

• Frågan är – vad tycker du? Kommentarsfältet är öppet!

Annons
Annons
Rulla till toppen