BMW 2-serie Active Tourer ska locka nya – och unga – köpare

Nu är det äntligen premiär för nya BMW 2-serie Active Tourer, den smarta familjebilen som ska sno kunder från Mercedes B-klass. Här finns trecylindrig motor, smart baksäte, framhjulsdrift – och launch control!

BMW 2-serie Active Tourer ska locka nya kunder som hittils kört andra märken. BMW-entusiaster som vill köra bakhjulsdrivet har fortfarande många modeller att välja på.

I BMW:s nya mpv-utmanare är det baksätet som är huvudsaken. Skjutbart och med justerbart ryggstöd.

I flera år har det ryktats om att BMW ska ge sig in i mpv-klassen med en framhjulsdriven utmanare – och nu är den äntligen här. BMW 2-serie Active Tourer har dykt upp på spionbilder och som konceptbil men detta är alltså den färdiga versionen (med internkod F45) som dyker upp hos BMW-handlarna i september.

Det mest kontroversiella för BMW-entusiasterna är förmodligen det faktum att 2-serie Active Tourer är framhjulsdriven. Den bygger på den nya UKL-plattformen, som också ligger till grund för Mini. Även om märkeskännarna blir upprörda vill BMW locka nya kunder till märket med 2-serie Active Tourer, och då gör det inte så mycket om den är framhjulsdriven.

BMW 2-serie Active Tourer har korta överhäng och ett relativt långt axelavstånd, vilket ska ge bättre innerutrymmen. En ny variant på "hofmeisterknicken" finns också på plats vid C-stolpen. BMW-njurarna i fronten är lågt placerade, något som hittills enbart funnits på coupémodellerna, enligt BMW. 

På insidan finns mycket nytt men designen känns ändå bekant. Elservostyrningen ska vara fri från 'torque steer' – det har vi aldrig sett tidigare i ett pressmeddelande från BMW!

BMW 2-serie Active Tourer har flera smarta lösningar för packningen, bland annat ett vändbart bagagerumsgolv som döljer ett extra stuvutrymme.

Storleksmässigt är 2-serie Active Tourer 4,34 meter lång, 1,8 meter bred och 1,55 meter hög – det är nästan identiska mått med huvudkonkurrenten Mercedes B-klass. Baksätet går att skjuta i längsled och fälla enligt principen 40:20:40. Baksätespassagerarna kan också luta ryggstödet. Bagageutrymmet sväljer 468 liter (1.510 liter med baksätet nedfällt) vilket är något mindre än hos Mercedes B-klass.

Framtill känns det mesta igen, även om flera detaljer faktiskt är nya – exempelvis ratten och växelspaken. Bilen på bilderna har den stora iDrive-skärmen som är tillval. Även head up-display, kökörningsassistent och panoramatak finns på tillvalslistan.

Vid lanseringen erbjuds tre motoralternativ. Instegsmodellen heter 218i och har samma 1,5-liters trecylindriga bensinmotor som också sitter i nya Mini och BMW i8. Ett steg upp finns 225i med fyrcylindrig bensinmotor. På dieselsidan erbjuds 218d, men bara några månader efter försäljningsstarten kommer flera nya motoralternativ: 216d, 220d och 220i. Kanske kan vi också förvänta oss en M2 Active Tourer?! Klart är i alla fall att UKL-plattformen är förberedd för hybridteknik, så det är inte otroligt att vi får se en laddhybridversion av 2-serie Active Tourer.

Sidoprofilen är något lägre än hos konkurrenten Mercedes B-klass. Sittpositionen är dock något högre än i BMW:s andra modeller. Enklare att kliva in och ur, alltså.

Precis som med alla andra BMW-modeller går 2-serie Active Tourer att beställa i olika utföranden, eller "lines" – här är det Sport eller Luxury som gäller. M-sportpaketet lanseras i november och innehåller tio millimeter sänkt sportchassi, 17- eller 18-tumsfälgar, sportstolar och aerodynamikpaket. Även fyrhjulsdriftssystemet xDrive går att beställa från och med november.

Som standard får BMW 2-serie Active Tourer en 6-växlad. En 8-stegad automatlåda tillval – och den har faktiskt launch control! I den trecylindriga varianten är det konstigt nog en 6-stegad Steptroniclåda som gäller (utan launch control).

Vill du titta närmare på BMW:s nya inslag i lilla familjebussklassen kan du göra det redan i början av mars på Genèvesalongen. Försäljningsstart blir i september och de svenska priserna börjar på drygt 250.000 kronor.

Se fler bilder på 2-serie Active Tourer i galleriet
 

Modell Effekt Vridmoment Förbrukning Utsläpp
218i 136 hk 220 Nm* 4,9 l/100 km 115 g/km
225i 231 hk 350 Nm 6,0 l/100 km 139 g/km
218d 150 hk 330 Nm 4,1 l/100 km 109 g/km

*) 230 Nm med overboost



Snyggt jobbat, BMW! Jag skulle kunna tänka mig att köpa en 2-serie Active Tourer.
681
486