Världens dyraste, osålda billager – 40 Veyron

Ingen bilhandlare vill bli stående med osäljbara bilar på lager. Men för Bugatti är det extra olyckligt då bilarna inte är direkt billiga. Nästan tio år efter att Veyron började säljas finns det fortfarande kvar 40 osålda Grand Sport och Vitesse. Deras sammanlagda värde: 580 miljoner kronor!
Annons

När Bugatti 2006 började sälja sin spektakulära 16.4 Veyron sa man att endast 300 bilar skulle byggas. Kanske bidrog den begränsade serien till en viss ”rusning” och Veyron sålde inledningsvis bra. 2009 inleddes produktionen av de taklösa roadsterversionerna, vilket ökade tillverkningen till sammanlagt 450 Bugatti Veyron.

De sista Bugatti 16.4 Veyron med tak sålde slut 2011 och sedan dess har försäljningen bromsat in. Kanske inte så svårt att förstå då bilsamlare riktat blickarna mot nya supersportmodeller som Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder, McLaren P1, Lamborghini Veneno och nu snart också Koenigsegg One:1.

Av de 450 Veyron som Bugatti utlovat att bygga står nu 40 bilar kvar osålda, fördelat på de två modellerna Grand Sport (pris 1.435.000 euro) och den starkare Grand Sport Vitesse (1.690.000 euro). Bilarnas sammanlagda värde beräknas till 62,5 miljoner euro – alltså i runda slänga 580 miljoner kronor.

Hur ska då Bugatti göra för att kränga iväg de sista 40 bilarna? Rabattpris, gratis gummimattor och vinterdäck på köpet är förmodligen inte rätt väg. Sedan förra året arrangerar Bugatti istället provkörningar under rubriken ”The Dynamic Drive Experience” där speciellt utvalda kunder runt om i världen får möjlighet att provköra Bugatti 16.4 Veyron Grand Sport och Grand Sport Vitesse.

Ett annat problem som hänger ihop med de osålda bilarna är att Bugatti inte tänker inleda någon utveckling av en ersättare till Veryron förrän alla Grand Sport och Grand Sport Vitesse är färdigbyggda och sålda. Rykten om en ny generation Veyron skulle göra de sista bilarna ännu mer svårsålda än de redan är.

Fast det hindrar förstås inte Bugatti att ändå, i all tysthet, arbeta med en ersättare till Veyron. Runt denna bil har det spekulerats en hel del men det är osäkert om Bugatti och ledningen i VW Group vet vilken väg de ska gå. Lättare, starkare, snabbare? Är det ens möjligt?

Däremot poppar det helt tiden upp rykten om att Bugatti ska bygga några sista ”Super-Veyron” innan produktionen definitivt avslutas. De uppgifter som cirkulerat berättar om en viktreducering på 200 kilo och en högre toppeffekt kring 1.500 hk – förmodligen nödvändigt för att inte förlora toppfartsrekordet på 431,1 km/h till Koenigsegg One:1.

 

Källa: Bloomberg, ”Bugatti Needs Scary Fast Veyrons to Fly Off Lot: Review

Läs även:Bilindustrins värsta floppar – Bugatti och Smart

 

Annons
Annons
Rulla till toppen