F1: Marcus fick bara fyra varv

Vem har varit snabb och vem har varit långsam – och varför? Thomas Berggren gör en snabbanalys av läget hos F1-teamen där vår egen Marcus Ericsson fick chansen att köra lite extra idag.
Annons

F1: Marcus fick bara fyra varv
Ingen bra dag – lördagen fick Marcus Ericsson mest sistta i bilen och vänta medan teknikerna meckade med bilen.

Nästan 100 varv igår, bara fyra varv idag. Även Caterham har vissa tekniska besvär. Och Marcus fick sitta större delen av lördagen i garaget och vänta och när dagen var slut hade han knappt varit ute på banan.

Men årets andra testperiod på fyra dagar är slut och nu återstår endast ytterligare fyra testdagar innan bilarna startas upp igen i Albert Park i Melbourne. Slutsatsen av vad vi sett så här långt är att Mercedes-teamen har ett stort försprång samt att Renault-teamen, och speciellt Red Bull, har svåra problem kvar att lösa.

Bäst av Renault-teamen har faktiskt Marcus Ericssons Caterham varit. Men bilens ”power unit” har inte körts hårt hittills, varken V6-motorn eller de elektriska systemen som dock oftast fungerat hyggligt. V6-motorn i Caterham CT04 har bara varvats till 13 000 varv (max är 15 000) och elmotorn har inte fått ge full effekt.

Det är anledningen till de mer beskedliga varvtiderna för både Ericsson och Kobayashi. Men Marcus rapporterar ändå att bilen uppför sig fint. Den svarar korrekt på setupändringar och den har bra traction samt är stabil i inbromsningarna. Vilket bådar gott inför Albert Park som kräver effektiva bromsar.

Gladast så här långt är man annars hos Mercedes och Ferrari. Nico Rosberg avslutade lördagen med att prestera veckans bästa varvtid, 1.33,283 vilket är endast en sekund sämre än poletiden i fjolårets GP-lopp i Bahrain. Kimi Räikkönen var 3,5 sekunder efter – men Ferrari F14T har visat både snabbhet och tillförlitlighet.

Fast Mercedes verkar ha minst teknikstrul. Med Ferrari inte så långt efter. Vem som sedan visar sig snabbast när det gäller är omöjligt att förutse – nu kör teamen olika testprogram, bränslelaster och har sannolikt också olika vikt på bilarna.

McLaren har varit Mercedes tätt i hälarna och speciellt Kevin Magnussen imponerar allt mer. Danske superlöftet har oftast varit snabbare än Jenson Button och det har inte bara berott på testprogrammet. 

F1: Marcus fick bara fyra varv
Lewis Hamilton kan konstatera att Nico Rosberg slog hans bästa tid – Rosberg var alltså snabbast av alla under testveckan. Lewis lär nog svara nästa vecka …

Sauber och Williams har glimtat till ibland och speciellt Williams ser ut att bli att räkna med igen. Woking-teamet har ett tekniskt kunnande på hybridsidan som få andra team och åker dessutom i år med Mercedes ”power unit”.

Även Force India använder Mercedes drivlina och Nico Hulkenberg har varit mycket snabb tidvis. Force India VJM07 verkar vara välbalanserad och är enligt Hulkenberg en bil som gör precis vad föraren vill.

Lotus kom tre veckor försenade till Bahrain-testen och har bara haft problem hela veckan. Teamet kommer sannolikt inte vara ifatt de andra när första GP-loppet startar 16 mars. Och frågan är om Toro Rosso är så mycket bättre, att vara Renaultteam förenklar inte säsongsstarten.

Red Bull, slutligen, är ljusår ifrån sin fjolårsform. Allt har gått snett hittills. Adrian Newey byggde en alltför tajt bil och även om en del av konstruktionen gjorts om har det bara hjälpt delvis. Få teknikexperter tror att drivlineproblemen kan sorteras ut ens till Melbourne – men positivt är ändå att chassibalans och vägegenskaper ser lovande ut.

Det gör de även hos Marussia. Men små resurser gör inte en så tekniskt besvärlig säsongsinledning enkel. Marussia som har haft en hel del teknikproblem lär få nöja sig med att vara i kön i Melbourne – om de nu ens klarar full distans.

Den sista testveckan i Bahrain inleds på torsdag och fyra dagar senare är det skarpt läge, den 14 mars rullar bilarna igång i Melbourne på första träningen. Innan kvalet dagen efter – glöm inte att tippa din rad på vår tippningssajt, www.iRace.se. Du kan vinna en F1-resa!

Resultat F1-test, Baharin, lördag:

Pos Förare Team Tid/Diff Varv
1. Nico Rosberg Mercedes 1.33.283s 27
2. Jenson Button McLaren-Mercedes 1.34.957s +1.674s 39
3. Kimi Raikkonen Ferrari 1.36.718s +3.435s 42
4. Felipe Nasr Williams-Mercedes 1.39.036s +5.753s 47
5. Sergio Perez Force India-Mercedes 1.39.258s +5.975s 19
6. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1.39.837s +6.554s 13
7. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1.41.784s +8.501s 6
8. Pastor Maldonado Lotus-Renault 1.41.880s +8.597s 16
9. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1.45.094s +11.811 4
10. Jules Bianchi Marussia-Ferrari ingen tid 2
11. Adrian Sutil Sauber-Ferrari ingen tid 0

Annons
Annons
Rulla till toppen