Volvo Concept Estate – en snygg Shooting Brake

Nu är det äntligen premiärdags för Volvos tredje och sista konceptbil innan nya XC90 visas upp i höst. Snygga Volvo Concept Estate bjuder på P1800-vibbar, men har också en toppmodern interiör – kan vi hoppas på samma design i nya XC90?

Volvo Concept Estate är i princip en shooting brake-version av Concept Coupé. Många designdetaljer följer med till kommande XC90, bland annat bakljusen.

Volvo lovade att visa upp tre konceptbilar innan helt nya XC90 dyker upp i höst. Efter Concept Coupé och Concept XC Coupé kommer nu Concept Estate – en kombibil med två dörrar, som ger en del shooting brake-vibbar till gamla Volvo P1800 ES.

Den nya konceptbilen smygvisades redan i förra veckan med hjälp av ett klädföretag. Vi lät också er läsare gissa hur det nya konceptet skulle se ut – och resultatet blev att hela 38 procent gissade på en kombibil.

Det är Thomas Ingenlath som står för designen även den här gången, och vi känner förstås igen designdragen från de tidigare konceptbilarna. Bakpartiet spelar oss ett spratt: bilen ser längre ut än vad den egentligen är. Fronten har en "flytande grill" och de T-formade led-ljusen som blir karaktäristiska för Volvo.

Concept Estate ska ge ett praktiskt intryck, men samtidigt ska modellen kännas sportig med långt axelavstånd, låg motorhuv, slank profil och 21-tumsfälgar. Volvo gör ett stort nummer av det "skandinaviska arvet" med ullmattor, läderklädd instrumentpanel från Tärnsjö, naturligt åldrad träpanel och interiördetaljer i glas från Orrefors Kosta Boda.

Designdragen hamnar alltså på nya XC90, men även på alla andra kommande modeller – som ersättaren till dagens V70. Med Concept Estate vill Volvo främst visa designen, tekniken och interiören. Vad som finns under motorhuven är inte lika intressant, men vi gissar att det handlar om samma hybridsystem som i Concept Coupé, där en fyrcylindrig bensinmotor med både turbo och kompressor kompletteras av en elmotor för att ge totalt 400 hästar och 600 Nm.

Det är insidan som är huvudsaken i nya Concept Estate, med ett helt nyutvecklat infotainmentsystem.

Så här kommer navigationssystemet i nya Volvo XC90 se ut. Nästan allt styrs med pekskärm, inte med fysiska knappar.

Interiören är riktigt läcker, precis som i de tidigare konceptbilarna. Framför föraren finns en digital skärm istället för analoga instrument. För första gången får vi också se detaljerade bilder på hur det nya infotainmentsystemet kommer se ut. Detta är första steget mot att pensionera Volvos nuvarande infotainmentsystem, som sitter i alla bilar utom XC90.

"Grundidén är att organisera kontroller och information på ett intuitivt och användarvänligt sätt. Allt är exakt där du förväntar dig att det ska vara, vilket gör körningen roligare, effektivare och säkrare", säger Thomas Ingenlath, designchef på Volvo Personvagnar.

På mittkonsolen finns en stor pekskärm där föraren styr allt från klimatanläggning och musik till navigation och bilens inställningar. Undertill finns ett fåtal knappar (för exempelvis volym och varningsblinkers) men resten styrs med pekskärmen.
 



Det första som möter föraren är en startskärm med ett antal rutor för alla olika funktioner, som navigation och musik. Klimatreglagen finns alltid längst ned. En del av funktionerna kan skötas med knappar på ratten eller med röststyrning.

När föraren trycker på någon av rutorna, för att öppna exempelvis navigationskartan, förminskas de andra rutorna, men de är fortfarande synliga och enkla att nå. Tanken är att det ska gå lätt att byta mellan de olika funktionerna.

Tekniken under ytan kommer från Microsoft. Operativsystemet heter Windows CE for Automotive och används av många andra biltillverkare, men allt vi ser och pekar på är unikt för Volvo.

Just det här infotainmentsystemet dyker också upp i nya Volvo XC90 och hur väl det fungerar i trafiken återkommer vi till i ett test.

Volvo visar upp nya Concept Estate på bilsalongen i Genève och vi lovar att ta en närmare titt på alla detaljer. Den produktionsfärdiga versionen av Volvo XC90 premiärvisas i höst och börjar säljas våren 2015.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Hatten av till Volvo – designteamet har lyckats igen. Snyggt jobbat!
1578
79