Porsche 919 Hybrid – med V4-motor

Första bilden på Porsches nya sportvagnsracer för 24-timmars på Le Mans har läckt ut. Porsche 919 Hybrid har en avancerad 2,0-liters turbomotor, avgasgenerering och hybriddrift på framhjulen. Är detta bilen som ska bryta Audis dominans på Le Mans?

Porsche 919 Hybrid är den första fabriksbilen i "kungaklassen" LMP1 sedan Porsche tävlade – och vann dubbelt – med 911 GT1 på Le Mans 1998. Arbetet med 919 Hybrid började officiellt hos Porsches motorsportavdelning i Weissach sommaren 2012, men i praktiken började jobbet ett år innan, med ett blankt papper. I december 2013 visades Porsche 919 Hybrid upp för första gången, men då "kamouflerad".

Riktigt alla tekniska detaljer kring 919 Hybrid avslöjas inte men Porsche verkar ha varit extra kluriga den här gången. Bensinmotorn på 2,0 liter är kompakt och de fyra cylindrarna är V-ställda – inte en rak fyra som brukligt. Enligt Porsche är det flera fördelar med en V4-motor, jämfört med en rak motor. Det kompakta formatet ger en starkare och samtidigt lättare konstruktion som även ger termodynamiska fördelar.

Turbomatningen ökar effekten till en nivå som vi inte vet, ännu, men klart är att Porsche även använder en extra turbin – kallas för "AER, AbgasEnergieRueckgewinnung" – för att ta tillvara energin i de varma avgaserna.

Förutom AER har Porsche 919 Hybrid även ett KERS-system som regenererar bromsenergin från framhjulen och de båda laddar upp ett litiumjonbatteripaket som levereras av amerikanska A123 Systems. Elenergin går vidare till en elmotor på framaxeln som kan ge extra kraft vid till exempel omkörningar. Porsche 919 Hybrid blir alltså i praktiken fyrhjulsdriven då all kraft från förbränningsmotorn går till bakhjulen.

Enligt Porsche är 919 Hybrid den mest komplexa racebil man någonsin byggt, och då har företaget ändå en hel del hybriderfarenhet från racebilen 911 GT3 Hybrid och gatbilarna 918 Spyder, Cayenne Hybrid och Panamera Hybrid.

Maximal vikt för en bil i LMP1-klassen är sänkt med 30 kilo den här säsongen till 870 kilo. Att nå ner till den vikten med tunga komponenter som batteripaket och elmotor är en utmaning som heter duga. En annan regelförändring är att bredden på bakhjulen minskats från 16 till 14 tum.

Yttermåtten på en LMP1-bil är noga reglerade. Max längd är 4.650 millimeter och bredden måste vara mellan 1.800–1.900 millimeter. Höjden anges till 1.050 millimeter. Enligt Porsche har man lagt över 2.000 timmar i vindtunneln för att optimera luftflödet över och genom 919 Hybrid. Kylluft behövs till bromsar, motor, elkomponenter och laddluftkylare. Samtidigt måste bilen vara "hal" i luften med lågt luftmotstånd och ändå högt downforce för bäst grepp i kurvorna.

Sittpositionen för föraren är något högre än tidigare år, vilket ska förbättra sikten. Huvudstrålkastarna har fyra LED-ljus vardera och den här tekniken är något som vi kommer att återfinna hos gatbilarna också, lovar Porsche.

Satsningen på långdistansracing är stor och Porsche har fått bygga till ett extra hus i Weissach för att få plats med bilar och tekniker. Totalt är det 200 personer som arbetar med utvecklingen och själva tävlandet med Porsche 919 Hybrid. Chef för projektet från starten 2011 har varit Fritz Enzinger, 57 år, som tidigare jobbat i 30 år med motorsportverksamhet hos BMW – inklusive Le Mans och Formel 1. Alexander Hitzinger, 42 år, har varit teknisk utvecklingschef och även han har en bakgrund från Formel 1 (Cosworth, Red Bull). Teamchef vid tävlingarna är Andreas Seidl, 38 år, med erfarenhet från både Formel 1 och DTM (BMW).

Porsche ska tävla i klassen LMP1 i WEC, World Endurance Championship, under hela säsongen men det blir förstås ett speciellt fokus på årets 24-timmars på Le Mans (körs 14–15 juni). Säsongen börjar i England 20 april då man kör på Silverstone – ett sextimmars race.

Utmaningen för alla team är att mängden bränsle (bensin eller diesel) per varv har reducerats den här säsongen med cirka 30 procent, jämfört med fjolåret. Däremot har den tillåtna "hybridkraften" (från elmotorer och batteripaket) ökat rejält. Den här regeländringen är en huvudanledning till att Porsche återvänder till LMP1, enligt egen utsago, det gick helt enkelt inte att motstå den tekniska utmaningen.

Huvudkonkurrenter för Porsche (två bilar) blir förstås koncernkollegan Audi med sina tre R18 e-tron quattro och fabriksteamet från Toyota med två stycken TS040 Hybrid. De två sistnämnda hade en fin batalj under fjolårets race på Le Mans där Audi dock vann, för tolfte året.

Årets nya reglemente gör 24-timmars mera spännande än någonsin då det nästan är att "börja om från början" som gäller för alla team.

På bilderna nedan ser vi också Porsche 911 RSR som får en 4,0-liters boxersexa med runt 460 hk och en sexstegad sekventiell låda. Mer information om Porsche 919 Hybrid, 911 RSR och övriga modeller i Genève går att få i pressreleasen (klicka på länken för att ladda hem som pdf-dokument).

Jag tror helt klart att Porsche har en god chans att vinna Le Mans med 919 Hybrid.
254
21