Så ska Opel få kidzen/40-åringarna att köpa bil

Snittåldern för bilköp är 53 år i Tyskland och att locka alla 40-åriga "ungdomar" att köpa bil är svårt. Men Opel tror att de har kommit på lösningen.
Annons

auto motor & sports chefredaktör, Alrik Söderlind, är på plats på bilsalongen i Genève och har träffat Opels marknadschef Tina Müller. 

Jag har en oro som nog gäller för hela bilindustrin; ungdomarna leker med datorer och köper inte riktiga bilar”, säger Müller.

Men Opel Adam är bilen med den yngsta kundgruppen i hela Tyskland: 43 år!

Snittåldern för bilköp är 53 år i Tyskland och vapnet för att locka alla dessa 40-åriga ungdomar är självklart internet!

”Vi måste få ungdomarna att vilja köpa bil”, säger Müller.

Konfigurera din bil som du vill, var så personlig som du kan vara.

Opel Adam är inte bara en framgång bland yngre utan också bilen med flest kvinnliga köpare: 73 procent.

Opel ökade marknadsandelen i Europa under 2013, för första gången på 11 år.

”Vi har en fantastisk portfölj med Mokka och Adam, och andra väldigt fina bilar.”

• Nya Opel Adam Rocks har premiär i Géneve – läs mer här och se bilder.

 

Alrik summerar

Härliga ord: 43 är det nya 23. Själv är jag 50 år och därmed yngre än snittköparen.
Så nu vet vi vad bilindustrin verkligen talar om när det gäller att attrahera ungdomen: 40-50-åringar.
När jag fyller 60 är jag medelålders. Vid 70 mogen. Över 80 distingerad finsmakare. 90 helt galen bilköpardåre uten hämningar, som en 13-åring med för mycket pengar!

Annons
Annons
Rulla till toppen