Sergio Marchionne: "Lanciafansen kommer bli ledsna"

Den berömda blåa tröjan, de snabba kommentarerna, den lite släpiga och ärliga framtoningen. Och den mest underhållande presskonferensen i branschen. Inget PR-snack. Inget långt tal. Rakt på sak: fråga och svar.

Serigo Marchionne lovar att göra om, och göra rätt, med Alfa Romeo.

Läs mer om nya vackra Maserati Alfieri.

Yes, Sergio Marchionne är i bra form, och det är också Fiat, som ska ge vinst inom några år. Räknar man samman alla varumärken går koncernen redan nu med vinst.

"Men man kan inte ta pengar från Ferrari för att bygga Fiat 500. Alla märken måste vara lönsamma. Chrysler ska bara vara Chrysler, Lancia ska inte vara amerikanska bilar utan kanske något litet, snyggt italienskt."

"Det jag kommer att säga om Lancia i framtiden kommer att göra Lanciafans ledsna, men vi måste vara ärliga. Tiden har sprungit ifrån märket. Exakt plan kommer jag att avslöja i maj."

Men mest och kanske helst talar Sergio om Alfa Romeo.
"Vi vet vilka misstag vi gjort med Alfa. De har varit fantastiska bilar, bakhjulsdrivna, vackra, underbara att köra. Så dök Fiat upp… Men nu ska vi göra allt rätt igen."

Alfa Romeo kommer till USA 2015. Det kommer bakhjulsdrivna bilar. Och Alfa ska absolut endast byggas i Italien!
"Alfa MÅSTE byggas i Italien. Det handlar inte om nationalism utan om historia, om rötter. Det skulle vara ett ENORMT misstag att ta Alfa från Italien. Så länge jag jobbar här kommer det inte att hända."

Sedan talar Sergio om Maserati, som han också är extremt nöjd och stolt över.
"Nya Maserati Alfieri är ett bra bevis på att man kan bygga fantastiska bilar i Italien."

På frågan om bilindustrins framtid och lönsamhet är han tvärsäker på att krisen i Ukraina måste lösas snabbt.
"Det finns absolut ingen tvekan om att situationen kommer att påverka hela Europas ekonomi, om det inte kommer en bra lösning. Bilindustrin kommer att skadas hårt."

Om frihandel säger han:
"Frihandelsavtal med Japan och Sydkorea: Sätt på hjälmarna!"

Vad oroar då Sergio mest? Svaret är kanske förvånande:
"Om ledarskapet inom Fiat-Chryslerkoncernen inte fortsätter att vara fördomsfritt har vi allvarliga problem. Chrysler måste vara amerikanskt, Fiat italienskt. Vi måste fortsätta att ha ett ledarskap som inte är nationalistiskt, utan låter varumärkena vara sanna mot sig själva."

När jag tar en bild av honom med min telefon, som på baksidan har en bild på min Lotus Elise, undrar han vad det är för bil. Mitt svar gör honom inte nöjd. Men ärligt talat har inte Alfa haft något lockande att sälja till mig förrän 4C, som kommer som Spider nästa år (presenteras i Genève, se bilder nedan). Då kanske.

 

Jag kör en bil ur Fiat-Chryslerkoncernen.
115
159