Volvos vd: "Vänta och se..."

Text + TV: Vi träffar Volvochefen Håkan Samuelsson. På frågan varför de tre snygga konceptbilarna inte byggs; om det är det pengarna eller ingenjörerna som saknas, svarar han: "Vänta och se…"

Alrik tycker att Volvo Concept Estate är den vansinnigt snygg - "bygg" är hans förslag. Klicka för mer fakta om Concept Estate.

Volvo står självklarare och självsäkrare än på många år. En ny design som fått tummen upp på flera bilsalonger, en ny teknologisk plattform, man går med vinst, försäljningen ökar och en ny plattform för småbilar är på gång med kinesiska Geely. Volvochefen Håkan Samuelsson är samlad, tillfreds och lite otålig.

När jag frågar varför de tre vansinnigt snygga (min åsikt) konceptbilarna inte byggs; är det pengarna eller ingenjörerna som saknas, svarar han:
"Vänta och se … 

Men Peter Mertens, utvecklingschef och hans tekniska högra hand, griper in och fortsätter. "Volvo har aldrig varit inne i en sådan intensiv fas som nu. Vi bygger fabriker i kina. Tar fram en helt ny teknik för de kommande bilarna – drivlinor, plattformar, infotainment. Samtidigt har vi ett samarbete om ny teknik till mindre bilar. Vi gör allt just nu. 
När vi såldes från Ford försvann kulturen som finns i stora amerikanska företag: kontrollkulturen och att lita på att "pappa" kommer med pengar om det behövs. Nu måste vi tjäna våra egna pengar, ta våra egna beslut. Helt plötsligt är vi produktdrivna. Vi hittar vår väg. På egen hand. Ingen betalar våra checkar."

Men Geely hjälper väl till med pengar?
"Nej, de hjälper till med att förhandla fram lån, men betalar inget. Men den stora skillnaden som kom när vi såldes från Ford är att vi numera är produktdrivna. Amerikanska företag fungerar med processer och kontroller. Men nu är det produkter som gäller, inget annat."

Så nu kommer vi till frågan vad är det som hindrar Volvo från att sätta XC Coupe i produktion så snabbt som möjligt?
"Vår vision är att kunna bygga en ny bil på 20 månader, i stället för drygt 30 månader. De bästa i branschen klarar det på 27 månader. Då blir vi snabbast i branschen. Vi kommer jobba effektivare och mer med datasimuleringar."

• Texten fortsätter längre ner.

Genève-TV: Peter Ternström får en lektion om Volvos nya infotainmentsystem

Hur har den kinesiska kulturen förändrat Volvo?
"Inte alls, vi har en stark styrelse där vi tar beslut, men vi jobbar enligt vår kultur. Däremot får vi stor hjälp på den kinesiska marknaden, för att kunna växa. Men det viktiga är att vi nu kan ta våra egna beslut exakt som vi vill ha, hade vi teamat upp med ett annat stort företag  hade vi måst anpassa oss efter deras teknik. Nu vet vi att vi kommer att få den elektriska arkitektur, den säkerhet som vi behöver som premiumtillverkare."

När har 10 procent av nya Volvobilar olika former av elektrifiering?
"Kanske fem år, men lilla Volvo är världens största tillverkare av laddhybrider, större än Toyota. Och nya XC90 kommer att få en del elektrifiering. Det kommer en hel del intressant från oss vad gäller elektrifiering, ganska snart, vi ligger bra till här. Men vi kommer aldrig bygga fula elbilar, vi kommer att ha samma design som för alla andra bilar, snygga skandinaviska bilar."

Vad är det svåraste för Volvo just nu?
"Att göra en sak i taget. Att fokusera på det vi måste. Att inte splittra oss. Det som är "Nice to have" måste vänta lite. Jag var i Jokkmokk för en vecka sedan och körde alla våra nya bilar, XC90 och de nya stora modellerna med olika drivlinor. Det var fantastiskt roligt. Vi jämförde med konkurrenterna och vi har verkligen väldigt bra bilar på gång. Det är tur att vi kommer att bli det företag i branschen som blir snabbast med att ta fram nya modeller till produktion."

Volvo bor bygga Volvo Concept Estate!
749
34