Officiell: BMW X4 ska köra över Range Rover Evoque

Nu släpper BMW en ny suv-modell som ska utmana Porsche Macan. Tekniken hämtas från X3 – men nya X4 är både snyggare och roligare att köra, enligt BMW. Film, bilder, fakta och svenska priser.

Så här ser den ut, BMW:s "mini-X6". Nya X4 har teknik som X3, men designen har uppdaterats med stora luftintag och slank taklinje.

Konkurrenterna heter Porsche Macan och Range Rover Evoque.

I flera år har det ryktats om att BMW ska lansera en mindre suv-modell under X6. Den har väckt en hel del uppmärksamhet med sin udda coupéprofil, men försäljningen har gått över förväntan och därför är det inte konstigt att X6 nu får en lillebror.

Nu visar BMW upp nya X4 i helt produktionsfärdigt skick. Det är alltså slut på spionbilder och konceptbilar – så här kommer X4 se ut när den lanseras i sommar.

Tekniken under skalet hämtas från BMW X3, men många detaljer har förfinats för att göra körupplevelsen lite skarpare. BMW X4 har hårdare fjädring, lägre tyngdpunkt, variabel styrning och ett elektroniskt torque vectoring-system som ser till att rätt hjul får rätt mängd kraft.

Interiören hämtas direkt från X3 men stolarna är placerade två centimeter lägre. Även tygndpunkten är lägre vilket gör X4 roligare att köra, enligt BMW.

Priset som X4-köparen får betala jämfört med en vanlig X3: mindre bagageutrymme.

Designen känner vi delvis igen från X6. Trots sluttande coupéprofil ska fem passagerare få plats i X4. Den är märkbart högre än 3-serie Gran Turismo men längre och lägre än X3. Av förklarliga skäl är bagageutrymmet inte lika rymligt som i X3 – nykomlingen X4 rymmer 500 liter, eller 1.400 liter med baksätet nedfällt.

Även interiören känner vi igen från BMW X3 men eftersom X4 har lägre taklinje har stolarna monterats två centimeter längre ned. BMW X4 får förstås ta del av samma långa tillvalslista som alla andra BMW-modeller, med bland annat uppkopplat iDrive-system och head up-display.

Försäljningsstart blir alltså i sommar och det har redan nu börjat ryktas om en M Performance-variant som lanseras senare.

Svenska priser:

Modell

X4 (F26)

X3 (F25)

Prisskillnad

Grundpris

422.400 kr

389.400 kr

33.000 kr

Xenon 

0 kr

7.900 kr

-7.900 kr

PDC, bak

0 kr

5.000 kr

-5.000 kr

Automatisk baklucka 

0 kr

5.500 kr

-5.500 kr

Sportläderratt 

0 kr

1.300 kr

-1.300 kr

Performance control

0 kr

1.800 kr

-1.800 kr

Var. Sportstyrning

0 kr

5.000 kr

-5.000 kr

Total

422.400 kr

415.900 kr

6.500 kr

Modell Effekt Vridmoment 0–100
Förbrukning Utsläpp
xDrive35i 306 hk 400 Nm 5,5 sek 8,3 l/100 km 193 g/km
xDrive28i 245 hk 350 Nm 6,4 sek 7,0–7,4 l/100 km 162–172 g/km
xDrive20i 184 hk 270 Nm 8,1 sek 6,9–7,3 l/100 km 161–171 g/km
xDrive35d 313 hk 630 Nm 5,2 sek 6,0 l/100 km 157 g/km
xDrive30d 258 hk 560 Nm 5,8 sek 5,7–6,1 l/100 km 149–159 g/km
xDrive20d 190 hk 400 Nm 8,0 sek 5,0–5,4 l/100 km 131–141 g/km
Jag kör mycket hellre BMW X4 än en vanlig X3. Bra jobbat, BMW!
568
221