Allt du vill veta om Ferrari California T

Naturligtvis kan vi inte se nog av Ferrari California T och nu bjuds det på inte mindre än fem nya filmer. Fler detaljer framkom också om California T under Genèvesalongen och här kan du verkligen grotta ner dig i alla faktauppgifter.
Annons

Ingen har väl missat det faktum att Ferrari gjort en rejäl uppdatering av California? Med tilläggsnamnet ”T” får Ferrari California ett nytt utseende och en turbomotor under huven. Ferrari California T inledde sin publika premiär i förra veckan, när Genèvesalongen öppnade för media.

Ferrari har lånat den turbomatade V8:an på 3,8 liter från koncernkollegan Maserati Quattroporte GTS. Ferraris motor är dock rejält omarbetad på flera områden med bland annat större motorvolym, 3.855 cc jämfört med 3.799 hos Maserati. I Ferrari California T är toppeffekten höjd till 560 hk och 755 Nm, vilket när det gäller vridmomentet är en förbättring med nära 50 procent jämfört med föregående sugmotor.

För att ge rätt karaktär vid acceleration ökar vridmomentkurvan vid varje högre växel och högst vrid – 755 Nm – ges alltså på den sjunde växeln. En annan fördel med den nya turbomotorn är att den kan monteras lägre, fyra centimeter ned jämfört mes sugmotorn, vilket ger en lägre tyngdpunkt på Ferrari California T.


 

Förbrukningen i turbomotorn har sjunkit med 15 procent och anges till 10,5 l/100 km, CO2-utsläppet är 250 g/km. Stopp/start-system är standard på Ferrari California T. 0–100 km/h avverkas på 3,6 sekunder, toppfarten är 315 km/h.

Ferraris V8-motorn har också en 180-graders vevaxel som ger bättre respons och ett typiskt Ferrari-morrande från avgasrören. De rapporter vi fått från spionfotograferna bekräftar detta, Ferrari California T har ett mycket speciellt avgasljud.

Ferrari California T har fått ett nytt styrservo som kalibrerats för att bli ännu snabbare och ge bättre styrkänsla. De elektroniskt styrda Magnetic-stötdämparna har fått nya fjädrar och systemet är nu 50 procent snabbare i sina reaktioner. Det ger dubbla fördelar i form av en mer exakt kontroll av bilen men också en ännu bättre åkkomfort.

I Ferrari California T får föraren assistans av det nya Premium 8.0 ESP-systemet och F1-Trac antispinnsystem. Systemen ger snabbare respons vilket gör att föraren kan gå på gasen tidigare i utgången av kurvorna.

För att spara bränsle och anpassa smörjningen till belastningen kan oljepumpen ändra sin volym/kapacitet, det innebär en energibesparing med upp till 30 procent jämfört med en konventionell oljepump.

 



Annons
Annons
Rulla till toppen