Mannen bakom Quant e-Sportlimousine: "Vi måste gasa hårt"

Han är jetpilot, racerförare, musiker, finansiär, investerare och självlärd uppfinnare. Möt mannen som ska revolutionera bilvärlden – och släppa en platta med Anders Bagge!

Det är en maffig pjäs som Quant visar upp på bilsalongen i Genève. Under skalet finns en intressant blandning mellan elbilsbatterier och bränsleceller.

Nunzio La Vecchia är verkligen inte klädd som de andra direktörerna på bilmässan. Längre ned här på sidan kan du också lyssna på hans musik (!).

Visionären Nunzio La Vecchia är inte som alla andra. Han stormar in i sin stora monter på Genèvsalongen medan jag står och tittar på en film på hans nya bil. På den stora tv-skärmen syns en stor svart sten som ligger på botten på ett hav, en mystisk "nanocell" sjunker ner mot stenen och plötsligt börjar det blixtra. Kryptinot?! Stenen spricker och fram kommer Quantbilen.

I en av monterns väggar finns två genomskinliga tankar med vätskan, den magiska vätskan som ska driva bilen. Nunzio slår sig ner på en fyrkantig sittkudde, men missar lite och faller baklänges. Upp igen, lika glad som innan han satte sig. Jag presenterar mig som svensk från auto motor & sport och han blir ännu gladare:

"Jag älskar Stockholm, jag har varit där mycket. Stan har påverkat utvecklingen av Quant!"

Hans uppenbarelse är skön. Mjuk hes röst, snett smajl. Amerikansk accent. När jag tar upp kameran kommer blicken med sug fram, han har definitivt blivit fotograferad förr och gillar det.

I broschyren som jag redan plockat, för övrigt den enda som jag tog med från hela salongen, har jag redan läst in mig lite och fastnat för följande historieskrivning i "The Quant history:"

"1991. Nunzio La Vecchia börjar forska och utveckla teknologi inom energiområdet. Han fokuserar på specialbyggda lösningar för mekanik, materialutveckling, solenergi, plasmafysik, mikroelektronik och dataforskning."

Det var hans fokus 1991.

Jag känner mig ganska endimensionell. Samma år jobbade jag som biltestande journalist. Punkt. Och jag är två år yngre. 



Snabbfakta om bilen: två tankar på vardera 200 liter, alltså totalt 400 liter, ersätter det vanliga batteriet. Riktigt hur det fungerar förstår jag inte och Nunzio går inte in på det.

"Den fungerar, vi kommer att certifiera tekniken."

Kortfattad förklaring från broschyren lyder så här: batterierna använder en teknik som kallas NanoFlowCell, och som ska ha fem gånger bättre prestanda i förhållande till sin vikt jämfört med dagens elbilsbatterier. NanoFlowCell-tekniken kombinerar det bästa från både batterier och bränsleceller.

Tekniken kommer i grunden från ett NASA-patent från 1976 – för rymdfärderna. Men patentet har gått ut, så det är fritt fram att jobba vidare. Det är det schweiziska företaget NanoFlowCell – Nunzios företag – som håller i utvecklingen. När energin är slut ska man pumpa ur vätskan och ersätta den med ny laddad vätska och det ska gå lika fort som när man tankar en vanlig bil. Tekniken används redan för att lagra elektricitet från solceller – ta ut energin på natten.

Körsträckan uppges till 60 mil och de finns fyra elmotorer – ett till varje hjul – totalt 925 hästkrafter. 0–100 km/h ska gå på 2,8 sekunder.

"Det här är passion. Jag har skapat ett nytt energilagringssystem."

• Är det här din dröm?


"Nej, jag ska nå mina mål. Det här är en fantastisk situation, jag har tagit hela investeringen själv. Vi lever i 2014, vi måste gasa på hårt, jag har känt mig som David mot Goliat men nu känns det som om jag inte längre har en motståndare, vi jobbar med Bosch. Vi ska certifiera den här bilen under nästa år, då blir bilen godkänd som vilken bil som helst. Bilen här i montern är fullt körbar och vi bygger fyra nya testbilar i år. Vi kan stoppa in den här tekniken var som helst, i flygplan, båtar, bussar … Då det här är klart är mitt jobb gjort."

• Vad kommer namnet Quant ifrån? 

"Det låter maskulint, sexigt och spelar på kvantfysik, kvantsteg. Mitt hjärta är med elbilar – det är framtiden."

• Men hur var det här med Stockholm, har du varit där mycket?

"Ja massor. Stockholm är vackert och jag har hämtat inspiration därifrån. Titta på inredningen. Enkelt, skandinaviskt och tekniskt avancerat. Jag känner Anders Bagge mycket bra, han är en fantastisk musiker, han har gjort min tredje platta som inte är släppt än, kanske kommer den att heta Quant …"

Där har vi honom, Genèvesalongens mest fantastiska bilbyggare och största profil. Är han på riktigt?
Nunzio La Vecchia. Racerförare, jetpilot, uppfinnare, ägare till en mängd företag, investerare, ägare av 60 patent inom solcellsteknik, elektronik, plasmaenergi, digitalteknik … Självlärd.

Och det bästa av allt. Musiker med en ny platta på gång som producerats av Anders Bagge. När jag går säger han:

"Absolut nice situation. Jag är nöjd med det jag gjort."

Läs mer om Quant e-Sportlimousine
 

Musikbonus!

Nunzio La Vecchias musik finns på både Youtube och Spotify.

Jag tror Nunzio La Vecchia är inne på rätt spår, detta låter som en bra idé!
229
32
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.