Senaste generationen av Porsche Boxster och Cayman har överlag fått ett positivt mottagande och fina recensioner. Några journalister har till och med ”svurit i kyrkan” och hävdat att det är dessa två modeller som erbjuder en något bättre körglädje och skärpa i upplevelsen jämfört med klassikern 911.
Kanske får 911:an akta sig ännu mer nu när både Porsche Boxster och Porsche Cayman erbjuds i GTS-utförande. Det innebär att båda modellerna får utökad effekt i boxersexan på 3,4 liter med 15 extra hk. Det innebär att toppeffekten i Porsche Boxster GTS anges till 330 hk och till 340 hk i Cayman GTS. Även vridmomentet är förbättrat något i båda modellerna, upp 10 Nm i båda fallen.
Sexväxlad manuell låda är standard på både Porsche Boxster GTS och Cayman GTS men man kan välja till den sjustegade PDK-lådan. Standard är däremot det elektroniskt styrda PASM-chassit samt Sport Chrono paketet.
På utsidan utmärker sig Porsche Boxster GTS och Cayman GTS från de vanliga S-modellerna med sina mörka bi-xenonstrålkastare och Porsche Dynamic Light System. Ett modifierat bakparti och logotypen ”GTS” visar tydligt vad det handlar om, liksom de stora 20-tumsfälgarna med 235/35-däck fram och 265/35 bak. Standard är även sportstolar.
Snabbast blir Porsche Boxster GTS och Cayman GTS om man kombinerar PDK-lådan med den aktiva Sport Plus-knappen, då går accelerationen 0–100 km/h på 4,7 respektive 4,6 sekunder. Toppfarten anges till 281 och 285 km/h.
De nya mittmotormodellerna är de första som modifierats för att möta avgaskraven i Euro 6. Förbrukningen för Porsche Boxster GTS anges till 9,0–8,2 l/100 km (beroende på transmission) och de siffrorna gäller även för Cayman GTS. CO2-utsläppet är i båda fallen 190 g/km.
De nya modellerna lanseras i maj, det här året. Priset i Sverige blir för Porsche Boxster GTS 698.000 kronor och för Porsche Cayman GTS 731.000 kronor.