Så ska Tesla-bränderna stoppas

Efter tre uppmärksammade batteribränder vidtar nu Tesla åtgärder för att skydda Model S. Under bilen monteras tre skyddsplåtar i titan som ska skydda batteripaketet mot föremål som ligger på vägbanan och eventuellt kan skapa kortslutning. Skyddsplåtarna kan eftermonteras och jobbet utförs gratis till Teslaägarna.
Annons

Så ska Tesla-bränderna stoppas
Den tredje olyckan med en brinnande Tesla Model S skedde 6 november i Tennessee, USA. Även då, liksom i första olyckan, tror man att det varit ett större metallföremål på vägen som skadat golvet, penetrerat batteriet, kortslutit cellerna och startat branden.

Talespersoner hos elbilstillverkaren Tesla har alltid hävdat att Model S är en av de säkraste bilmodellerna som går att köpa. Inga överord egentligen, då krocktestet som NHTSA utförde förra hösten gav full pott – fem stjärnor till Tesla Model S.

Men som ni läsare säkert minns blev det mycket uppmärksamhet förra året när Tesla Model S drabbades av tre likartade bränder under fem veckor där batteripaketet fattade eld. Alla gångerna var bilarna utsatta för någon typ av yttre våld, men frågetecknen staplades ändå ovanpå varandra.

Trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA meddelade att man skulle hålla ett öga på Tesla Model S framledes, ifall det var ett typfel som drabbat fler av 13.100 tillverkade och levererade Model S. Utredningen lades nyligen ner, då man inte funnit några fler likartade bränder.

Idag presenterar Tesla en lösning som helt ska undvika risken för batteribrand. Som extra skydd ska tre plåtar monteras under bilen, en av dessa tillverkad i det lätta, starka och mycket dyrbara materialet titan. Sedan förut finns det en ”brandvägg” mellan batteripaketet och passagerarutrymmet som är gjord i stål och keramiskt material.

Skyddsplåtarna under bilen ska förhindra föremål på vägbanan från att ”sugas upp” och i sällsynta fall penetrera batteripaketet underifrån. Det nya skyddet testades 152 gånger med alla tänkbara föremål på vägen och vid alla tillfällen fungerade plåtarna som de skulle. Risken för brand är därmed helt undanröjd, enligt Teslas vd Elon Musk:

”Incidenterna förra året fick tyvärr fler rubriker än resten av de sammanlagt 200.000 bilbränderna som inträffade i USA,” skriver Elon Musk i ett blogginlägg. ”Ingen blev skadad och Teslas varningssystem fungerade som det skulle då det uppmanade alla att stiga ur bilen, vilket de gjorde i god tid innan branden tänt över bilen.”

”Sannolikheten för brand i en Tesla Model S är ungefär en på 8.000,” fortsatte Elon Musk. ”Det är fem gånger mindre risk än i en konventionell bil och om en brand ändå uppstår blir den relativt sett mindre farlig.”

”Risken för brand är nu i det närmaste noll. Det finns ingen säkrare bil på marknaden än Tesla Model S,” skriver Elon Musk på sin blogg.

Skyddsplåtarna har monterats på alla Tesla Model S som producerats från 6 mars. Det nya skyddet går att eftermontera på redan levererade bilar och det utförs gratis för de bilägare som så önskar. På Teslas hemsida finns illustrationer som visar hur skyddet under bilen fungerar, klicka på länken nedan för att hoppa dit.

 

Källa:Tesla Adds Titanium Underbody Shield and Aluminum Deflector Plates to Model S

 

Annons
Annons
Rulla till toppen