Om du någon gång har undrat varför bussar ibland får företräde i korsningarna verkar det som att vi äntligen fått svaret.
I en korsning finns givare inbyggda i asfalten, som känner av om ett metallföremål passerar över dem. Men det finns en lucka i systemet: många bussar har en liten box som skickar en särskild ”prioriteringssignal” till systemet som övervakar trafiken. När bussen närmar sig trafiksignalen ställer den alltså om snabbare till grönt ljus.
Hittills har tekniken enbart funnits i bussar, och den lokala aktören på varje marknad har kunnat köpa en ”rödljusbox”. Men i januari löpte patenträttigheterna ut och företaget som hittills haft monopol på den lilla lådan får nu konkurrens.
På bloggen China Car Tech kan vi läsa om rödljusboxar som säljs på nätet för omkring 1.500 kronor. Bloggen länkar till flera annonser på Ebay, som dock är borttagna. Enligt företaget bakom piratboxarna är det ingen risk att bryta mot lagen.
”Den här tekniken har funnits i flera år. Alltså är den inte olaglig. Den enda nyheten är att vi nu kan erbjuda den här tidsbesparande funktionen för fler köpare”, säger företagets vd Xia Qing till China Car Tech.
Det är företaget Exoplate i Kalmar som står för importen av boxarna till den svenska marknaden.
”Vi tror stenhårt på rödljusboxen. Det här kommer bli populärt bland både privatbilister och tjänstebilsförare. Ingen vill ju stå och slösa tid vid rödljusen? Så sent som igår fick vi in en stororder från ett budbilsföretag i Stockholmsområdet”, säger Ingvar Nilsson-Bäckarne, vd på Exoplate, till auto motor & sport.
Uppdatering kl 08.35: Nu har China Car Tech fått ett dokument från en anonym läsare som visar att bussar verkligen har högsta prioritet vid rödljusen.
Läs mer och se bildbeviset hos China Car Tech
• OBS – APRIL-APRIL!