Exklusivt prov: "Nya Volvo XC90 blir en hit!"

Volvo har bjudit in till en första provsmak av helt nya Volvo XC90. Vi har åkt med på testbanan och tittat på den färdiga bilen, helt utan kamouflering. Det blev en åktur med rejäl mersmak. Vår utsände rapporterar från polcirkeln.

Vi har skickat Heinrich Lingner, från den tyska auto motor & sport-redaktionen, för att se hur väl Volvo har lyckats med arbetet med nästa generation XC90.

Vår reporter på fältet tycker att den färdiga designen är väldigt lik de dataillustrationer vi tidigare visat i tidningen.

Hallå, Heinrich Lingner. Hur är läget?
Jag är på en väldigt ovanlig provresa – strax norr om polcirkeln. Volvo har bjudit upp oss till sin vintertestanläggning för att få känna på nästa generation XC90.

Spännande! Hur är stämningen där upp?
Det är kul att vara i norra Sverige. Solen tittar fram ibland, det är mycket snö men bara några få minusgrader. Som alltid med Volvo är stämningen uppsluppen och trevlig.
Utvecklingschefen Peter Mertens är lika pratglad som vanligt.

Hur är nya XC90?
Volvo har fem bilar framkörda. Två med kamouflage men även tre helt utan kamouflage!
Tyvärr får vi inte köra själva, utan vi får bara sitta i passagerarstolen medan Peter Mertens skjutsar runt mig på Volvos stora testbana här uppe. Både på is och asfalt.
Jag har både åkt i XC90 med 306-hästars fyrcylindrig bensinmotor samt en diesel på 225 hästar och 480 Nm. Ingen av testbilarna har hybriddrift, men de har fyrhjulsdrift från Haldex. Volvo vill dock inte säga om det blir en ny Haldex-generation eller om det är en uppgradering från den befintliga.

Du har alltså sett den färdiga designen på Volvo XC90 utan kamouflage? Hur ser den ut?
Den ser ut som man kan förvänta sig. Alla som har sett våra dataillustrationer känner igen sig. Den lämnar Volvos nuvarande formspråk med böljande linjer och tar upp arvet med kantiga och raka former. Jag tror att XC90 är ännu kantigare än vad som våra illustrationer gör sken av. Överhänget fram är väldigt kort och elegant.

Hur kändes den att åka i?
Väldigt skön komfort. Definitivt mjukare och skönare än XC60. Enligt Volvo själva är komforten i fokus för en så stor bil som XC90. Bilen sväljer groparna bra. Testbanan har en grov beläggning, men rullkomforten imponerar.

Hur är ljudkomforten på den dåliga asfalten?
Riktigt bra! Vi körde mest i hastigheter kring 100–160 km/h och det är väldigt tyst i kupén, även i högre farter.

Enligt Volvo själva är dessa prototypbilar färdiga till 80 procent. Det är bara finliret som återstår.

Hur upplevs motorerna?
Eftersom jag inte kör själv kan jag främst uttala mig om ljudupplevelsen, även om 306-hästarsmotor känns stark. Motorljudet är väldämpat och kultiverat. Visst, man hör att det är en fyrcylindrig motor, men det är inget som stör. Peter Mertens säger också att man har valt bort artificiellt ljud, som vissa andra biltillverkare har, utan de är stolta över motorn som den är.

Vad tror du, kan amerikanarna leva med att det bara är en fyrcylindrig motor i stora XC90?
Ärligt talat tror jag inte att amerikanska kunder bryr sig om det. Volvo är ett europeiskt märke och en stor V8 är inte så viktigt för de kunder som köper europeiska bilar.

Vad säger du själv – passar bensinfyran i en så dyr bil som XC90 kommer bli?
Ja, jag tycker det inte är något problem med den fyrcylindriga motorn.

Hur är utrymmena i nya XC90?
Jag är 190 cm lång och jag sitter väldigt bra. Framsätena är väldigt sköna. Volvo säger själva att sittkomforten är ett viktig försäljningsargument och de nya stolarna i XC90 – som är tunnare än tidigare för bättre utrymmen – ska bli de bästa i klassen, enligt Volvo.
Nya XC90 är klart större i baksätet än den nuvarande generationen. Kanske inte lika rymlig som nya BMW X5, men utrymmen räcker definitivt till. Nu sitter två vuxna bekvämt även på den tredje stolsraden.

Vad tycker du om den nya inredningsdesignen?
Interiören bjuder på en stilren design. Vackra kromdetaljer. Det mesta känns igen från vad Volvo visat upp på de senaste konceptbilarna. XC90 upplevs modernare än de nuvarande konkurrenterna i klassen.

Har du även provat den nya pekskärmen?
Ja, det har jag. Personligen är jag inte övertygad om pekskärmar i bilar. Ett multivred på mittkonsolen är enklare att använda när man kör. Men för att vara en pekskärm är Volvos nya system riktigt bra. Volvos pekskärm är bättre än den i Tesla Model S. Det är lättare att hitta i menysystemen hos Volvo. Allt fungerar väldigt smidigt. Fast alla funktioner fanns inte tillgängliga i dessa prototyper.

Vad har överraskat på dig i positiv bemärkelse?
Designen. Jag tycker Volvo har hittar helt rätt med sitt nya formspråk. Det är raka karosspaneler och kantiga former, men på ett modernt och snyggt sätt, samtidigt som de förvaltar det gamla Volvo-arvet väl. De snygga T-formade lamporna följer med till produktion, men bara om man beställer LED-strålkastare. Standardlamporna får inte den designdetaljer.

Något som överraskat negativt?
Nej, inget som kom fram på den här provturen. Tvärtom.

Hur står sig nya XC90 mot sina nuvarande konkurrenter?
Den kommer inte att bli lika sportig som X5, utan snarare en tuff konkurrent till Mercedes ML.

Vad tror du, blir nya XC90 en hit eller miss?
Definitivt en hit!

Mer information och intryck om hur XC90 är kommer i nästa nummer av auto motor & sport. Missa inte nummer 9 som kommer till prenumeranterna på fredag nästa vecka, 11 april! I butik 16 april!

Nästa XC90 får både elektrisk fyrhjulsdrift i hybridversionerna samt mekanisk fyrhjulsdrift från Haldex.

Jag tror att nya Volvo XC90 blir en hit!
2464
170
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.