Hej Joakim, skönt att slippa flyget?
– Ja, men det kändes märkligt att köra mot Arlanda och svänga av strax innan. Provkörningen utgick nämligen från Trosta Park.
Okej, berätta om bilen.
– WRX STI är busbilen som var en rallybil (Impreza GT) men som efter några generationer bytte namn till WRX STi Racing (litet med viktig i då) men som nu heter bara WRX STI (med stort I). Bilen har en sedankaross igen (den förförra var en halvkombi) men bygger fortfarande på Impreza, som är en halvkombi… Det är som upplagt för förvirring.
Alrik intervjuade Subarus chefsingenjör på Genève-salongen och fick veta att styrningen skulle vara mycket speciell. Hur bra är den?
– Visst är det en finfin styrning. En äkta styrning, inte det minsta artificiell och därmed även ganska tung. Den har blivit mycket mer direkt än i föregångaren. Ratio 13:1 mot tidigare 15:1.
Och resten av bilen?
Motorn är oförändrat på 2,5 liter och 300 hästkrafter. Men gasresponsen är kraftigt förbättrad. Likväl är denna boxer rätt seg på låga varv. Och växellådan är rätt kärv. Och det är bullrigt och stötigt. Men det är också därför man bara älskar WRX STI, den är verkligen rå i jämförelse med snälla och lättkörda VW Golf R.
Och priset?
Det blir 379.900 kronor om du vill ha den stora vingen på bagageluckan. En diskretare version med mer utrustning men utan vinge, som kallas WRX STI GT, blir din för 399.900 kronor. Golf R kostar från 374.900 kronor.
• Läs mer om Subaru WRX STI i auto motor & sport nr 10, i butik 30 april.