Upprop: ”Bojkotta bilbabes”

Vi kräver att bilföretagens förlegade kvinnosyn får ett slut, det är dags att bojkotta bilbabes. Tycker du att det måste vara slut med lättklädda kvinnor som får agera kuttersmycken bredvid bilarna på bilsalongerna - skriv på vårt upprop!
Annons

Upprop:
Det är absolut inget fel med en vackra kvinnor. Men när en vacker kvinna blir utplacerad jämte en bil för att få männen att titta och fotografera, då är det obehagligt.

Jäklar vilken respons det kom angående ledaren auto motor & sport nummer 7. Jag har fått många brev och fått höra att den har diskuterats flitigt på bilföretag landet runt.

Så, vad skrev jag som var så anmärkningsvärt?

Jo, jag skrev: ”Det finns för många kvinnor i bilbranschen.”

Och vad jag syftade på, men som många tycktes missförstå, är de många objektifierade kvinnorna på bilsalonger som inte är annat än kuttersmycken. Sedan gasade jag på med det svåraste som finns i text: ironi. ”Kvotera in halvklädda män som montervärdinnor.”

Upprop:
I ledaren ams 8/2014 uppmanar Alrik till upprop: ”Bojkotta bilbabes”. Skriv på du med”

Hade jag skrivit: ”Nej till sexism. Jämlikhet nu!” Få hade brytt sig om en så politiskt korrekt text. Man tyvärr måste över gränsen, först då händer det något, diskussioner tar fart och brev skrivs. 

Men nu ska jag erkänna att jag hade fel – typ… Jag ironiserade över ”dumma monterkvinnor som inte kan någonting om bilar”. Jag borde istället ironiserat över de ängsliga marknadsförare som tar besluten att ställa fram lättklädda kvinnor bredvid bilarna på salongerna.

Jag kan tänka mig hur det går till på mötena inför varje bilsalong. ”Okej hörrni, det gick ju bra i fjol. Massor av mediaexponering. Varför ändra ett vinnande koncept? Höhö … Så, ska vi titta på vilka modeller vi ska ha i montern?” Jag sätter nämligen min älskade Lotus på att diskussionerna handlar om kvinnorna. För bilarna är ju självklara. Dessutom är det bara manliga fotografer och journalister på plats. Och de, vi, förutsätts vara lättlurade idioter! Vilket i sig är förnedrande och irriterande, sade den kränkte vite medelålders mannen … 

Bort med stofilerna från bilbranschen! 

Sverige har kommit en bit när det gäller jämställdhet. Men hur ska vi kunna påverka dem som sitter fast i impotenta tankar?

Jo, med detta upprop: ”Bojkotta bil-babes!” 

Skriv på! Får vi många namn kan vi gå till branschorganistationen Bil Sweden för att trycka på. De svenska pr-ansvariga behöver amunition för att påverka sina internationella kolleger.

Annons
Annons
Rulla till toppen