Prov: Porsche 911 Targa är tillbaka - som orginalet!

Alla minns bilen, i vilken kungens flickvän, blivande drottning, första gången skymtades i svensk press. En Porsche 911 Targa. Nu är den äntligen tillbaka. Alrik provkör Porsche 911 Targa 4S.

Chefredaktör Alrik Söderlind provkör Prosche 911 Targa 4S, en omfattande rapport kommer i auto motor & sport nr 10, i butik 30 april.

Hej Alrik, var är du och vad har du för dig?

- Jag är i Faro, södra Italien, och provkör nya Porsche 911 Targa 4S. 400 hästar och manuell växellåda. Sa jag att det är sol och 20 grader varmt…? 

Som i Solna då... (mutter-mutter). Känns det som du är tillbaka på 70-talet?

- Ja lite. Porsche ska alltså återuppliva modellen som står för hela 11 procent av de totalt 853.000 911:or som sålts. När orginal-Targan kom 1967 stod den för 40 procent av Porsches försäljning. Av någon outgrundlig anledning, som jag ska ta reda på till auto motor & sport nr 10, ersättes den av en "fejktarga" med glastak. Men nu är alltså Targan tillbaka i orginalutförande, bred b-stolpe, runda bakruta utan c-stolpe.

Hur är känslan att köra?

Man sitter väl skyddad från drag samtidigt om man känner dofter och friskt luft. Taket har en väldigt avancerad takfällningsmekanink, som jag tänker gå igenom i detalj i nr 10. Sedan hör man ju motorn på et underbart sätt. Det här är definitivt den 911 jag gillar bäst. 

Du sa att du kör manuell växellåda, hur är den?

Den mellangasar vid nedväxling, vilket både känns och låter underbart. Jag förstår inte varför nästan alla väjer PDK, jag vill ju köra, inte åka Porsche?

Ingen besvikelse så här långt?

Nej, en märklig sak bara, och det är varför den bara finns med fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdriften kostar dels 100.000 extra, dessutom är ju knappast modell som kräver fyrhjulsdrift.

Vad kostar den?

Den kostar lika mycket som cabrion, strax under 1,2 miljoner kronor.

Läs en längre provkörningsrapport i auto motor & sport nr 10, i butik 30 april. Då bjuder vi på mer om det avancerade targataket, varför den bara finns med fyrhjulsdrift, varför den omåttligt populära orginaltargan försvann och mer. 

 

Om/när jag ska köpa en 911 får det bli en Targa.
251
112
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.