PSA kapar 19 modeller – ska visa vinst 2016

Få biltillverkare har drabbats så hårt av krisen som Peugeot och Citroën – men nu kan räddningen vara nära. Chefen vill lägga ned 40 procent av modellerna för att visa vinst om bara två år.

Planen är att Peugeot och Citroën ska kapa bort 40 procent av modellprogrammet för att PSA ska visa vinst om två år. Exakt vilka modeller som "hänger löst" är inte klart.

Carlos Tavares tog över PSA i november 2013 och jobbade tidigare på Renault.

Peugeot och Citroën pressas fortfarande hårt av den europeiska bilkrisen. Men nu presenterar koncernchefen Carlos Tavares en räddningsplan som går under namnet "Back in the race".

Det viktigaste för Peugeot och Citroën är att satsa på bilmodeller som lönar sig och lägga ned de modeller som inte är lönsamma. Det innebär att PSA nu ska minska modellprogrammet från 45 till 26 modeller – en minskning på hela 40 procent. Många av modellerna ska också baseras på samma plattform för att spara pengar.

En annan viktig del är att fortsätta satsa på Citroëns DS-modeller, som hämtar tekniken under skalet från befintliga modeller men som ändå kan säljas dyrare än standardmodellerna med hjälp av ett annat designspråk och högre premiumkänsla.

Enligt Carlos Tavares plan "Back in the race" ska DS-modellerna lyftas ut och bli ett separat, tredje varumärke bredvid Peugeot och Citroën.

Carlos Tavares mål är att PSA ska vända förlust till en vinstmarginal på två procent senast 2018 och generera positivt kassaflöde 2016. Målet är sedan att fortsätta utveckla lönsamheten och uppå fem procents marginal 2019–2023.

Jag tror det är helt möjligt för Peugeot och Citroën att vända till vinst. Jag är hoppfull!
255
105
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.