Volvos storsatsar på ny hybrid – men inte i Sverige

Snart kan kinesiska Volvokunder njuta av en ny hybridmodell med bensinmotor. Vad sägs om 0–100 på 5,5 sekunder, räckvidd på fem mil – och utsläpp på 50 gram?
Annons

Volvos storsatsar på ny hybrid – men inte i Sverige
Den nya bensinhybriden S60L PPHEV kan laddas i ett vanligt eluttag och skiljs ut från de andra S60-modellerna med en mattvit lackering, konstrasterande detaljer i svart och blått, sjuekrade fälgar och det sänkta chassit.

Volvo var tidigt ute med en laddhybridversion av V60, där en dieselmotor driver framhjulen och en elmotor driver bakhjulen. Men dieselmotorn passar bäst här i Europa och när Volvo nu vill expandera i Kina och USA krävs en bensinmotor.

Därför lanseras nu en bensinhybrid på bilsalongen i Peking, i form av S60L PPHEV, där förkortningen står för Petrol Plug-in Hybrid Electric Vehicle.

Detta är alltså en hybridversion av den förlängda S60L. Modellen ska säljas på den kinesiska marknaden, där många köpare uppskattar förlängda bilar med bättre benutrymme bak, men det är inte otroligt att tekniken sedan hamnar i ”vanliga” S60 och V60.

Volvos storsatsar på ny hybrid – men inte i Sverige
På insidan får S60L PPHEV brun läderklädsel med kontrastsömmar, blå detaljer i instrumenten och en del kromdetaljer.

Volvo S60L PPHEV har en fyrcylindrig Drive-E-turbomotor på 240 hästkrafter och 350 Nm. Dessutom finns en elmotor på 68 hästkrafter och 200 Nm. Precis som dieselhybriden V60 D6 AWD är också S60L PPHEV fyrhjulsdriven.

”Detta är vår mest tekniskt avancerade drivlina någonsin. Den tar oss närmare vår vision att erbjuda utsläppsfri körning i framtiden”, säger Peter Mertens, som är chef för forskning och utveckling på Volvo Cars.

Bilen får en 8-stegad automatlåda och ett batteri på 11,2 kWh som är placerat under bagagerumsgolvet. Föraren kan välja mellan tre körlägen: Pure, Hybrid och Power. Enligt Volvo hamnar utsläppen på drygt 50 gram per kilometer och den officiella förbrukningssiffran blir 2 l/100 km. Hur väl det stämmer i verkligheten hoppas vi kunna undersöka närmare när bilen är lanserad.

I Pure-läget har bilen en räckvidd på upp till fem mil på eldrift. Tillsammans med bensinmotorn blir räckvidden omkring 100 mil. I Power-läget accelererar bilen till 100 km/h på 5,5 sekunder. Volvo S60L PPHEV kan laddas i ett vanligt eluttag. Med ett 16A-uttag tar laddningen fyra timmar.

Officiellt är Volvo S60L PPHEV en konceptbil men bilen ser produktionsfärdig ut och Volvo bekräftar också att bilen ska börja säljas på den kinesiska marknaden tidigt 2015. Om bensinhybriden sedan dyker upp i USA eller här i Europa återstår att se.
 

Annons
Annons
Rulla till toppen