Hej då AMG, här kommer VW Golf R med 400 hk

Hästkraftskriget i GTI-klassen trappas upp. Mercedes A 45 AMG med 360 hk ska få konkurrens av en ”Super-Golf” med 400 hk, DSG-låda och Haldex fyrhjulsdrift. Konceptbilen ”Volkswagen Golf R 400” ska premiärvisas i Beijing och nu bjuder VW på de första skisserna.
Annons

Hej då AMG, här kommer VW Golf R med 400 hk
VW Golf R 400 ska premiärvisas i Beijing och så här långt bjuder man bara på tre skisser. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Ryktena om en ”Super-Golf” har varit envisa i flera år och Volkswagen har själva sett till att ge bränsle åt spekulationerna. Redan 2006 fick vi se konceptet VW R GTI med 400 hk och förra året visade Volkswagen upp Golf Design Vision GTI på Wörthersee-träffen och senare på hösten även på Los Angeles Auto Show.

Nu är det snart dags igen och vi har fått tre skisser på ”Volkswagen Golf R 400” som ska premiärvisas på Beijing Auto Show. Enligt de knapphändiga uppgifter som läckt ut ska VW Golf R 400 ha en vidareutvecklad version av EA888-motorn som sitter i bland annat Audi S3 och VW Golf GTI samt Golf R.

I Volkswagen Golf R 400 är toppeffekten höjd till samma nivå som modellnamnet antyder och därmed har man 40 hk till godo på Mercedes A 45 AMG, som så ofint snott kungakronan i GTI-klassen som den starkaste modellen. Vridmomenttoppen ligger på 450 Nm och 0–100 km/h ska avverkas på 3,9 sekunder. Toppfarten anges till 282 km/h.

Hej då AMG, här kommer VW Golf R med 400 hk
”Ingen serieproduktion planerad” är den officiella hållningen från Volkswagen. Men det har vi hört förut… KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Med så mycket effekt behövs det fyrhjulsdrift och Volkswagen Golf R 400 tar som vanligt hjälp av Haldex för att fördela hästarna till alla fyra hjulen. Sannolikt har bilen också den mekaniska diffbromsen fram, XDS+, som Haldex utvecklat. Transmissionen är en dubbelkopplingslåda, DSG.

Konceptbilen ser ut att ha bredare hjulhus och uppenbarligen rejält stora hjul. Med hjälp av mycket kolfiber och reducerad inredning har vikten på bilen sänkts till 1.400 kilo. Det gula färgtemat ska gå igen i inredningen men mer om detta får vi se när bilsalongen i Beijing öppnar.

Enligt Volkswagen finns det just nu inga planer på serieproduktion av VW Golf R 400. Men kan vi verkligen lita på det? Något i den här vägen har redan siktats på Nürburgring, där en ”VW Golf GTI Clubsport” blev fångad av spionfotograferna.

Hej då AMG, här kommer VW Golf R med 400 hk
Visuellt ger motorkåpan intryck av att det är en fyrcylindrig, tvärställd turbomotor och det är sannolikt en uppskruvad EA888-motor. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Annons
Annons
Rulla till toppen