Volvo har länge haft problem i USA där försäljningen fortsätter sjunka. Men med hjälp av en ny ”supergrupp” ska siffrorna bättras på.
Försäljningen går betydligt bättre i Kina. Premiumsegmentet kommer öka 20 procent bara i år i Kina, och Volvo räknar med att pressa upp försäljningen ännu mer. I år kommer Kina köra om USA som märkets viktigaste marknad. Målet är att sälja 80.000 bilar årligen i Kina – en ordentlig ökning från förra årets 60.000 sålda bilar.
En av de viktigaste modellerna för att lyfta Volvos försäljning blir den nya hybridversionen av förlängda S60L. I pressmeddelandet gick den under namnet PPHEV, för Petrol Plugin Hybrid Electric Vehicle, men på en av Volvos pressbilder kan vi nu se att bilen får heta T8 AWD.
Det nya namnet symboliserar inte att bilen får en åttacylindrig motor. Istället indikerar namnet T8 AWD att bilen får ungefär samma prestanda som en bil med åttacylindrig motor. Volvo S60L T8 AWD får en bensinmotor med turbo och en elmotor som gör att bilen fixar 0–100 km/h på 5,5 sekunder medan utsläppen som lägst blir 50 gram per kilometer.
Volvo S60L T8 AWD ska inte säljas i Sverige, men hybridtekniken dyker upp i flera andra Volvomodeller framöver. Först ut blir Volvo XC90.
Kina är världens snabbast växande bilmarknad och det nya försäljningsmålet på 80.000 bilar om året är en viktig pusselbit i Volvos ambitiösa mål att sälja 800.000 bilar årligen över hela världen.
Uppdatering 25/4: En läsare som var på plats på bilsalongen i Peking rapporterar nu att bilen i montern hade modellemblemet T6 AWD. Volvo verkar alltså inte ha bestämt sig för om den ska heta T6 eller T8.