Volvos framgångar i slutet på 50-talet pressade produktionen i Lundbyverken till sin gräns, trots flera utbyggnader. Till slut räckte inte tomten till och Volvos vd Assar Gabrielsson insåg att man måste investera i en ny produktionsanläggning. Några kilometer längre bort i Sörredsdalen, Hisingen, fann man ett tillräckligt stort område och 1958 började Volvo köpa upp tomterna.
För att inte markägarna skulle skruva upp priserna skedde tomtköpen med hjälp av en bulvan. I slutet på 1959 började byggnadsarbetet och Torslandafabriken stod klar att använda 1961, då inledde man produktionen med att tillverka karosser till Lundbyverken.
Torslandaverken invigdes av kung Gustaf VI Adolf den 24 april 1964 – alltså för exakt 50 år sedan. 50-årsjubileumet ska manifesteras på flera olika sätt under året och lämpligt nog har man valt 24 april för att officiellt öppna den nya tillbyggnaden ”TA3” i Torslandaverken. Detta är en del av Volvo Cars satsning på SPA (”Scalable Product Architecture”) som totalt omfattar investeringar på över 70 miljarder kronor.
Med ytterligare 24.000 kvadratmeter ökar kapaciteten i Torslandaverken med 50 procent. Volvos långsiktiga mål är att nå en försäljning på 800.000 bilar per år, fördelat på Göteborg, Gent i Belgien och fabrikerna i Kina.
Första bilmodellen att byggas i TA3-anläggningen blir nästa generation Volvo XC90, med leveransstart under första kvartalet 2015. SPA-arkitekturen bildar bas till flera kommande Volvomodeller.
”Investeringen i den nya karossverkstaden ger oss potential att öka produktionskapaciteten i Torslanda från dagens cirka 200.000 bilar om året till 300.000 bilar,” säger Lars Wrebo, Senior Vice President, Purchasing & Manufacturing. ”Med den här investeringen visar vi tydligt att Volvo Cars tror på Sverige som plats för tillverkning och dessutom på vikten av att ha en tillverkningsanläggning nära avdelningen för forskning och utveckling.”
Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, säger att den nya fabriken representerar en betydande investering i koncernens egen framtid likaväl som en investering i staden Göteborg.
”Det känns extra lämpligt att vi i dag, samtidigt som vi firar 50 år av biltillverkning i Torslanda, också understryker vår satsning på en framtid som global biltillverkare genom att utöka vår tillverkningskapacitet i Göteborg,” säger Håkan Samuelsson. ”Det här är vad vi säger i dag: Torslanda är både vårt huvudkontor och vår hemort.”