De vill stoppa Förbifarten: "Som att kasta pengar i sjön"

Trafiken i Stockholm går på knäna med milslånga köer. Förbifarten kan bli räddningen – men alla håller inte med. Ett parti kan fortfarande sätta stopp för jättebygget.

  • Nu har Bil Sweden presenterat tio sätt som kan få trafiken att flyta bättre i Stockholm.
  • Alliansen vill sätta igång med Förbifart Stockholm så snart som möjligt – något som Miljöpartiet vill sätta stopp för.
  • Enligt en branschexpert är det omöjligt att helt bygga bort köerna.
  • Socialdemokraterna vill satsa på elbilar och laddstolpar, och är besvikna på att ingen av Sveriges 50 mest sålda bilar går helt på el.

Snart kan trängselskatten också tas ut på Essingeleden. Foto: Mikael Ullén/Transportstyrelsen

Bilförarna i Stockholm pressas av långa köer och stora vägarbeten – och snart kan bilisterna dessutom tvingas betala trängselskatt på Essingeleden. Men under torsdagen presenterade branschorganisationen Bil Sweden tio sätt som skulle ge bättre flyt i Stockholmstrafiken.

I korthet går planerna ut på att bättra på busstrafiken med separata bussfiler, underlätta för bilpooler, bygga smarta parkeringslösningar även utanför innerstaden och på att bygga Österleden. Tvärt emot vad man kan tro presenteras alltså idéerna av en organisation som företräder biltillverkarna.

"Vi företräder busstillverkarna också. Jag ser ingen konflikt i det här. Kan vi till exempel få ner trafiken under ytan frigör vi viktigt utrymme. Vi är för tunnelbanan, eftersom det ger utrymme för bussar och bilar. Vi ser det inte som ett motsatsförhållande utan som ett komplement", säger Bertil Molden, vd för Bil Sweden.

Ser du ingen grafik? Klicka här!

Jag tycker absolut att Förbifart Stockholm ska byggas.
284
132
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.