”En förarlös bil ser allt som en människa inte kan”

Nu får Volvos nya förarlösa bilar konkurrens. Google har kört över en miljon mil utan hjälp från föraren. Så här funkar tekniken under skalet.
Annons

Alrik Söderlind har provat Volvos självkörande bil. ”Bortsett från att man blir omkörd hela tiden är det fantastiskt, på alla sätt, inklusive priset”, säger han.

Volvo har precis visat upp hur framtidens förarlösa bilar fungerar, och vi har provåkt. Men Volvo är förstås inte ensamma om att forska kring autonom bilkörning. Sedan Google körde igång satsningen på förarlösa bilar har sökjätten kört mer än 1,1 miljoner mil utan hjälp från föraren. Och nu blir bilarna ännu smartare.

Google kör nu inte enbart på avlysta teststräckor, utan också i stadstrafik i hemstanden Mountain View. Bilarna kan själva dra slutsatser, till exempel när de måste bromsa för fotgängare eller cyklister som vinglar.

”En kilometer stadskörning är mycket mer komplex än en kilometer motorvägskörning, med hundratals olika objekt som rör sig enligt olika regler på en liten yta. Vi har förbättrat vår mjukvara så den kan känna av hundratals objekt samtidigt – fotgängare, bussar, en stoppskylt som hålls upp av en vakt eller en cyklist som gör tecken. En förarlös bil kan se alla dessa saker på ett sätt som en människa inte kan – och den blir aldrig trött eller distraherad”, skriver Chris Urmson, chef för projektet, i ett blogginlägg.

Han skriver också att vad som vid en första anblick kan se ut som en kaotisk stadsgata för det mänskliga ögat i själva verket är ganska förutsägbart för en dator. Krångliga situationer som hade lämnat den förarlösa bilen fullständigt rådvill för bara några år sedan kan nu klaras av helt förarlöst.

”Eftersom vi har sett tusentals olika situationer, har vi byggt mjukvarumodeller för vad vi kan förvänta oss. Från det sannolika (en bil som stannar vid ett rödljus) till det osannolika (en bil som kör mot rött)”, skriver Chris Urmson.

Läs också: Google har höga mål för förarlös bil

Annons
Annons
Rulla till toppen