BMW M5 firar 30 år med jubileumsmodell – får 600 hk

Nu har vi de officiella uppgifterna om jubileumsmodellen "BMW 30 Jahre M5". BMW firar sina 30 år med M5 genom att skruva upp V8:an till 600 hk och 700 Nm, ladda med massor av unika tillval och kröna verket med frostad lack – Frozen Dark Silver. Produktionen startar i juli och endast 300 jubileumsbilar ska byggas – ställ er i kö!

BMW ”30 Jahre M5” officiell fakta bilder

BMW "30 Jahre M5" får en mängd specialdetaljer och som vi ser blir det en numrerad upplaga på endast 300 bilar. Fler högupplösta bilder finns i bildgalleriet längre ned på sidan. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Nu har vi all information om BMW:s unika jubileumsmodell "30 Jahre M5", byggd för att fira M5:ans 30-årsjubileum. De ryktena sipprade ut i början av veckan visar sig vara korrekta och BMW har nu valt att släppa all information om "30 Jahre M5".

BMW skruvat upp toppeffekten i V8:an med dubbla turboaggregat. Från M5-originalets 560 hk och 680 Nm till jämna 600 hk och 700 Nm – vilket gör modellen till den starkaste, gatlegala BMW:n någonsin! Det är också den snabbaste sedanmodellen som BMW byggt med en 0–100 tid på endast 3,9 sekunder – 0,4 sekunder snabbare än en M5 med Competition Package. Och då ska vi veta att det "bara" är bakhjulsdrift och närmare två ton att släpa på. Endast sjustegad DCT-låda erbjuds.

På utsidan utmärks "30 Jahre M5" med en frostad lack i kulören "Frozen Dark Silver Metallic". 20-tumsfälgar, Style 601M i silver och svart, är standard liksom Competition Package. På insidan blir det alcantarklädsel och en ingraverad text med "30 Jahre M5" på alla fyra sätena. En ljudanläggning från Harman Kardon med 600 watt och 16 högtalare är standard men man kan också välja till den extremt välljudande anläggningen från danska Bang & Olufsen.

Produktionen av BMW "30 Jahre M5" ska pågå mellan juli till november och endast 300 exemplar ska byggas. Något pris nämns inte men som indikation på nivån så kostar en "vanlig" BMW M5 från 959.000 kronor.

Andra generationen BMW 5-serie lanserades 1981 och behovet av en sportmodell stod snart klar. Både Alpina och Hartge byggde sådana modeller med framgång och på hösten 1984 presenterade BMW modellen M535i med 3,5-liters sexa som gav 218 hk (modellen fanns även i E12, 1980). Våren 1985 skulle den följas av den första riktiga M5-modellen som fick M1-sexan med 24 ventiler som gav officiella 286 hk, vilket innebar en för den tiden svindlande topphastighet på 245 km/h och 0-100 km/h gick på 6,5 sekunder.

BMW begärde hela 85.000 D-Mark för M5-modellen, den dyraste sedanmodellen vid denna tid, men det minskade inte intresset. I maj 1986 hade BMW byggt 1.000 M5:or, betydligt fler än vad man vågat hoppas på. Sammanlagt byggdes 2.200 M5 av första generationen.

Nuvarande generationen BMW M5 är den femte i ordningen och har internkoden F10. Mer information om de historiska M5-modellerna finns hos BMW:s sajt "M Power World" (klicka för att hoppa dit). BMW "30 Jahre M5" visas förmodligen upp för publik under "The M Festival 2014" som firas på Nürburgring 20–22 juni, samtidigt som det körs 24-timmars.

Urläcker bil. Skulle jag välja i det här segmentet hade det absolut blivit BMW M5!
360
108
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.