Provkörd: Hyundai ix35 med bränslecell

Här är Hyundaisuven som kostar 1,5 miljoner kronor. Vi provkör en ix35 som kostar lika mycket som en Mercedes SLS. Men så har den också ett häftigt partytrick: du kan dricka avgaserna!

Bränslecellsversionen av ix35 har en ganska häftig feature: det kommer dricksvatten ur avgasröret.

• Hej Erik, du är återigen på Djurgården och kör miljöbil?

"Yes, idag är det Hyundai som visar upp sin bränslecellsdrivna ix35. Det finns bara två bilar i Sverige, och de kostar 1,5 miljoner kronor styck. Det rullade in en röd Mercedes SLS AMG på parkeringen när jag skulle köra ut. Ägaren hade förmodligen ingen aning om att den Hyundai jag körde kostade lika mycket som hans bil."

• Okej, men bränsleceller är väl inget nytt?

"Nej, men Hyundais ix35 med denna teknik är ny. Hyundai har förpackat tekniken så att bilen har samma utrymme och utrustning som en vanlig ix35."

Provbilen ser ut som vilken ix35 som helst, men under skalet finns en del intressant teknik.

Föraren kan följa energiflödet på infotainmentskärmen.

• Vad är grejen med bilen?

"Egentligen är det en elbil, där bränslecellstekniken fungerar som en räckviddsförlängare. Det sitter ett högspänningsbatteri på 24 kW i bilen som hjälper till att driva bilen vid full acceleration eller vid kallstarter. Annars kommer elen från det lilla kraftverket som sitter i bilen: en bränslecell på 100 kW som omvandlar energin ur vätgasen till elektricitet."

"Ur avgasröret kommer bara rent dricksvatten. Vätgasen tankar du i vanliga gastankar som rymmer 5,64 kilo och är placerade under bagageutrymmet. Den totala räckvidden är runt 50 mil. Problemet är bara att det är 60 mil till närmaste tankstationen härifrån."

• Ehh, okej?

"Jo, alltså problemet ligger i infrastrukturen. Sverige har idag en enda tankstation för vätgas. Den har precis öppnats och ligger i Malmö. Så vi har alltså superfina supermiljöbilar som går att köra långt med på el, men de går inte att tanka någonstans. Önskan från Hyundai är så klart att vätgasstationerna ska byggas ut, så att de kan börja få volym på sina bränslecellsbilar och därmed pressa ned priset. 2016 kan Hyundai bygga 10.000 bilar och prognosen är att priserna ska komma ner till nivån för dagens förbränningsmotorbilar 2025."

Vätgastankarna är placerade längst bak.

• Vad är problemet då?

"Tja, någon måste ta tag i byggandet av vätgasmackar och köpa en massa bränslecellsbilar så att de går att tanka och priserna hamnar på humana nivåer."

• Har vi inte sett detta förut? BMW har ju lagt sin vätgassatsning åt sidan.

"Alla de stora biltillverkarna har bränslecellsprojekt på gång. Och BMW samarbetar med Toyota om kommande bränslecellsbilar. Någon måste bara våga ta första steget. Malmö har köpt de här två Hyundai-bilarna för totalt tre miljoner kronor med hjälp av EU-stöd och branschorganisationer."

Läs också: Norge satsar på vätgas – 20 nya mackar
Läs också: Teslachefen: "Bränsleceller är bara skitsnack"

Bränsleceller är framtiden, det är jag övertygad om!
229
26
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.