Audi R8 LMX med 570 hk V10 och världens första laserljus

Först i världen – det är viktigt för Audi och därför rullar snart specialmodellen R8 LMX ut till handlarna. Audi R8 LMX får en trimmad V10 med toppeffekten höjd till 570 hk. Men framför allt får R8 LMX strålkastare med laserljus – den första serieproducerade bilmodellen i världen med laserteknik. Men tyvärr finns det en liten hake med Audi R8 LMX…

Audi R8 LMX med 570 hk V10 och världens första laserljus

Både Audi och BMW har ägnat hösten och vintern åt att berätta att de blir först i världen med laserljus på en serieproducerad modell. BMW har sagt att laserljus kommer som tillval på nya sportbilen i8, som börjar levereras efter sommaren, medan Audi inte nämnt något om vilken modell de avser.

Nu vet vi. Audi har skapat en "grand finale" för gamlingen R8 som faktiskt funnits med oss ända sedan hösten 2006, då Audi R8 presenterades på Parissalongen. Till nästa år kommer en ny generation Audi R8 ut till handlarna och kanske får vi se den premiärvisas i höst, även denna gång i Paris. Spionbilderna på nya Audi R8 visar att det blir en försiktig evolution av modellen, som vanligt för Audis del.

Specialmodellen Audi R8 LMX ska endast tillverkas i 99 exemplar och den utmärker sig inte bara med sitt laserhelljus. Äntligen har Audi fått tillåtelse att ge V10-motorn samma toppeffekt som i Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera, det vill säga 570 hk. När Audi gav R8 ett ansiktslyft hösten 2012 ökades effekten till 550 hk i V10-motorn. Den starkaste V10-motorn i Audi R8 hittade vi tidigare i den lättade specialmodellen R8 GT, där den gav 560 hk.

Med 570 hk och 540 Nm i Audi R8 LMX avverkas 0-100 km/h på 3,4 sekunder. Topphastigheten anges till 320 km/h. Sjustegad automat är standard, liksom quattro och keramiska bromsar. Däckdimensionen är 235/35 R 19 fram och 305/30 R 19 bak.

På utsidan utmärker sig specialmodellen R8 LMX med kulören "Arablå" i kristalleffekt och fast monterad bakspoiler. Kolfiber har använts till splittern i frontspoilern, luftintagen på sidorna, motorhuven, backspegelkåporna, sidobladen, bakvingen och diffusorn bak – allt gjort med en matt finish. Grillen samt luftintagsgallren fram och går i titangrått. Sportavgassystemet mynnar ut i svarta, högglanspolerade ändrör. Även på insidan är det gott om exklusiva detaljer och en skylt som visar vilket av de 99 exemplaren som just detta är.

För Audi har belysningsteknik varit viktigt länge och man har ansträngt sig för att ständigt ligga i framkant. Audi är nog det varumärke som först förstod på allvar att "day light signature" (utformningen av varselljuset) är en viktig designdetalj som gör att man snabbt kan identifiera en viss bilmodell. Idag används de designade varselljusen av alla biltillverkare.

Lexus var först 2007 med huvudstrålkastare som hade lysdioder som ljuskälla, i LS 600 L, istället för xenon eller halogenlampor. Men Lexus hade "bara" LED-halvljus och 2008 blev Audi först med en bilmodell som hade lysdioder till både hel- och halvljus. Den tekniken kom som tillval till just Audi R8 och krävde enorma ansträngningar för att fungera, framför allt för att strålkastarna blev väldigt varma i bakkant (ska du ha mycket effekt från en lysdiod blir den rejält varm). Enda modellen där ljustekniken fick plats var R8, eftersom det är en mittmotorbil och fronten har gott om utrymme för skrymmande strålkastare.

För två år sedan, 2012, kom Audi med sina avancerade Matrix LED-strålkastare till A8:an. Strålkastarna består av en grupp LED-ljus som kan styras och tändas/släckas efter behov för att skapa olika ljusbilder och även blända av för mötande (utan att tappa belysning på övriga delar av vägen).

Det nya laserhelljuset skapas i en modul som innehåller fyra högeffekts laserdioder. Räckvidden blir ungefär dubbelt så lång, jämfört med LED-teknik. Med en diameter på endast 300 mikrometer genereras en blå laserstråle som har en våglängd på 450 nanometer. Via en fosforskiva ändras det farliga laserljuset till vitt ljus med en färgtemperatur på 5.500 Kelvin – motsvarande solljus mitt på dagen.

Laserdioden, som är aktiv i hastigheter från och med 60 km/h, kompletterar LED-helljuset på R8 LMX och förbättrar både sikten och säkerheten. Ett intelligent, kamerabaserat sensorsystem används för att upptäcka andra trafikanter och för att aktivt reglera ljusbilden så att de inte bländas.

De första Audi R8 LMX ska dyka upp på vägarna i sommar och priset i Tyskland börjar vid 210.000 euro. Den lilla haken? Jo, det är att bilen bara ska tillverkas i 99 exemplar.

210.000 euro är inget överpris för den här bilen – vill ha!
188
208
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!