Volkswagen har stora problem med automatlådan DSG. Tusentals bilägare har tvingats byta ut dubbelkopplingslådan och många taxiåkerier är särskilt stora problem. Volkswagen har dessutom återkallat hundratusentals DSG-bilar.
Men motgångarna verkar inte ändra Volkswagens fokus. Nu bekräftar chefen för utveckling av drivlinor i Volkswagengruppen, Heinz-Jakob Neußer, att biljätten utvecklar en 10-stegad DSG-låda. Dagens modeller finns med 6- eller 7-stegad DSG-låda.
Fler växlar innebär att motorn oftare kan jobba på optimalt varvtal. Det sänker förbrukningen, utsläppen och ljudnivån. Växellådan klarar av vridmoment på upp till 500 Nm. Exakt när den 10-stegade dubbelkopplingslådan börjar säljas är inte klart.
Vi frågade ut Heinz-Jakob Neusser om framtiden för dieselbilarna, den nya gassatsningen och de dyra problemen med DSG-lådorna på bilsalongen i Genève.
”Vi har analyserat DSG-problemen och det är främst taxibilar som har haft fel på DSG-lådorna. De kör på ett annat sätt än gemene man – långt och väldigt mycket av och på gas. Vi har därför bytt ut själva ytskiktet på lamellerna i kopplingen som vi tror ska råda bot på problemet. Vi ska nu låta taxibranschen testa DSG-lådor åt oss för att undvika problem i framtiden”, sade Heinz-Jakob Neusser i vår intervju.
Heinz-Jakob Neußer bekräftar också att nästa generation Passat, som visas upp senare under året, blir först ut med en helt nyutvecklad 2,0-liters dieselmotor med dubbla turbo. Den får upp till 240 hästkrafter.
• Har du själv haft problem med DSG-lådan – eller är du kanske helnöjd med din DSG-utrustade bil? Säg vad du tycker i vår begagnatenkät.
Läs också: VW:s problem med DSG växer – vilket gynnar Aisin
Läs också: Volkswagen återkallar 2,6 miljoner bilar
Tyck till: Har du haft problem med DSG-lådan?