Volkswagen utvecklar ny DSG och prestandadiesel

Växlingsracet går vidare. Trots kvalitetsproblemen med DSG-tekniken satsar Volkswagen på en 10-stegad dubbelkopplingslåda. Dessutom kommer en helt ny prestandadiesel med dubbla turbo.
Annons

Volkswagen utvecklar ny DSG och prestandadiesel
Volkswagen fortsätter satsa på dubbelkopplingslådor. En ny variant med tio växlar är under utveckling.
Volkswagen utvecklar ny DSG och prestandadiesel
Heinz-Jakob Neußer är chef för drivlineutveckling i VW-koncernen.

Volkswagen har stora problem med automatlådan DSG. Tusentals bilägare har tvingats byta ut dubbelkopplingslådan och många taxiåkerier är särskilt stora problem. Volkswagen har dessutom återkallat hundratusentals DSG-bilar.

Men motgångarna verkar inte ändra Volkswagens fokus. Nu bekräftar chefen för utveckling av drivlinor i Volkswagengruppen, Heinz-Jakob Neußer, att biljätten utvecklar en 10-stegad DSG-låda. Dagens modeller finns med 6- eller 7-stegad DSG-låda.

Fler växlar innebär att motorn oftare kan jobba på optimalt varvtal. Det sänker förbrukningen, utsläppen och ljudnivån. Växellådan klarar av vridmoment på upp till 500 Nm. Exakt när den 10-stegade dubbelkopplingslådan börjar säljas är inte klart.

Vi frågade ut Heinz-Jakob Neusser om framtiden för dieselbilarna, den nya gassatsningen och de dyra problemen med DSG-lådorna på bilsalongen i Genève.

”Vi har analyserat DSG-problemen och det är främst taxibilar som har haft fel på DSG-lådorna. De kör på ett annat sätt än gemene man – långt och väldigt mycket av och på gas. Vi har därför bytt ut själva ytskiktet på lamellerna i kopplingen som vi tror ska råda bot på problemet. Vi ska nu låta taxibranschen testa DSG-lådor åt oss för att undvika problem i framtiden”, sade Heinz-Jakob Neusser i vår intervju.

Volkswagen utvecklar ny DSG och prestandadiesel
Snart visar Volkswagen upp en ny generation Passat, som blir först ut med den dubbelturboladdade dieselfyran. Klicka för att se illustrationer och spionbilder.

Heinz-Jakob Neußer bekräftar också att nästa generation Passat, som visas upp senare under året, blir först ut med en helt nyutvecklad 2,0-liters dieselmotor med dubbla turbo. Den får upp till 240 hästkrafter.

• Har du själv haft problem med DSG-lådan – eller är du kanske helnöjd med din DSG-utrustade bil? Säg vad du tycker i vår begagnatenkät.

Läs också: VW:s problem med DSG växer – vilket gynnar Aisin
Läs också: Volkswagen återkallar 2,6 miljoner bilar
Tyck till: Har du haft problem med DSG-lådan?

Annons
Annons
Rulla till toppen