Japanska biltillverkare visar enad front – skapar forskningsgruppen Aice

Toyota, Nissan, Honda, Mazda, Mitsubishi, Daihatsu, Suzuki och Subaru gör gemensam sak. Tillsammans har de skapat "Aice", ett forskningskonsortium som ska möta konkurrensen från Europa. Till sin hjälp får de åtta tillverkarna statligt stöd från japanska regeringen.

Japanska biltillverkare visar enad front – skapar forskningsgruppen Aice
De åtta japanska biltillverkarna ska utveckla ny teknik som ska sänka bränsleförbrukningen med 30 procent.

Japanska bilindustrin vill gärna ha övertaget när det gäller bränslesnål teknik för morgondagens bilar. För det krävs forskning och inte bara på ett utan många område.

Olika samarbeten kring forskning har vi sett förut men nu har alla de åtta japanska biltillverkarna enats kring ett gemensamt forskningskonsortium, "Aice".

Keiji Ohtsu, utvecklingschef för Honda R&D, tar också ledningen för Aice.

Keiji Ohtsu, utvecklingschef för Honda R&D, tar också ledningen för Aice.

Bakom Aice står Toyota, Nissan, Honda, Mazda, Mitsubishi, Daihatsu, Suzuki och Fuji Heavy Industries (som tillverkar Subaru). Under tre år ska verksamheten finansieras med cirka 140 miljoner kronor, vilket betalas 50/50 av de inblandade företagen och japanska regeringen.

Målet för Aice är att uppnå en bränslereducering på diesel- och bensinmotorer på minst 30 procent, senast 2020. Gruppen ska samarbeta i minst tio år framåt. Arbetet i Aice ska ledas av Keiji Ohtsu, utvecklingschef för Honda R&D.

"När nu hybrider och bränslecells-fordon introduceras på marknaden blir det fler områden som varje biltillverkare måste utveckla," sa Keiji Ohtsu. "Men det finns inte fler forskare och ingenjörer."

Keiji Ohtsu var självkritisk och sa att jämfört de europeiska biltillverkarna ligger man inte efter rent tekniskt, däremot måste japanska biltillverkare lära sig att utveckla ny teknik mera effektivt och snabbt.

Två områden som Keiji Ohtsu speciellt pekade ut som utmaningar är att reducera NOx-utsläppen och sotpartiklarna från dieselmotorer, samt att öka effektiviteten väsentligt på både dieslar och bensinmotorer. Från dagens nivå på i bästa fall en bit över 40 procent till 50 procent.

Äntligen gör japanerna gemensam sak – helt rätt åtgärd!
310
22
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.