Tidigare i våras blev det en diskret uppdatering av Dodge Challenger inför årsmodell 2015. Men Chrysler sparade en smällkaramell (som vi förstått av spionbilderna) och den briserar med två knallar: Dodge Challenger SRT 392 6,4-liters Hemi samt Dodge Challenger SRT 6,2-liters Hemi Hellcat.
De som kan sin historia vet att ”392” är en typisk siffra för Hemi-motorerna och omräknat från kubiktum till metrisk volym blir det 6,4 liter. Fast 6,2 liter, som i den kompressormatade Hemi Hellcat, blir 378 kubiktum och det låter ju inte lika spännande. Många Hemi-entusiaster väntar förstås på när Chrysler ska sälja en 426 Hemi igen i en gatbil (7,0 liter), men det verkar dröja…
Den kompressormatade 6,2-liters Hemi Hellcat är den starkaste V8-motorn som Chrysler någonsin byggt. Likheten med sugmotorn 392 Hemi verkar slående men Chryslers ingenjörer hävdar att de bytt ut 90 procent av delarna till Hemi Hellcat. Till och med motorblocket är annorlunda med speciella kylkanaler för vattnet som ska bemästra värmen.
Den smidda vevaxeln i Hemi Hellcat är extra stark och tillsammans med ett speciellt framtaget svänghjul har den testats upp till 13.000 rpm. Var varvtalsspärren slår till i Hemi Hellcat får vi inte reda på, ännu, och alltså heller inte den officiella toppeffekten – varken hästar eller vridmoment. ”Över 600 hk” är allt Chrysler vill berätta, i nuläget.
Allting är stort på Hemi Hellcat. För att försörja kompressorn med luft har man använt sig av ett trottelhus med diametern 92 millimeter (tillräckligt för att kunna stoppa in handen), det största Chrysler någonsin använt. Bränslesystemet är dimensionerat på samma sätt och spridarna förmår att ge 600 cc/minut. Om Hemi Hellcat får leverera full effekt så räcker för övrigt bensintanken till tretton minuters körning…
Headdersrören i Dodge Challenger SRT 6,2-liters Hemi Hellcat är dubbelmantlade för att hålla temperatur och buller nere och de mynnar ut i avgasrör som mäter 2,75 tum i diameter. Keramiska katalysatorer var nödvändiga på grund av värmen och avgaserna letar sig sedan ut till ett ventilsystem, det första för Chrysler, där man kan låta motorn vråla för full hals – alternativt använda ljuddämparna som vanligt och åka mera komfortabelt.
Intressant nog har Chrysler gett köparna till Dodge Challenger SRT full valmöjlighet: manuell låda eller automatlåda. Den sexväxlade manuella lådan har hämtats från Dodge Viper men får i Dodge Challenger SRT en förstärkt koppling och egen oljekylare. Den åttastegade TorqueFlite-automaten är också förstärkt med fler lameller (för övrigt första gången som denna automat erbjuds i en SRT-modell). SRT Launch Control är standard på automatlådan.
Givetvis är även bakaxeln, med aluminiumhus, förstärkt på Dodge Challenger SRT. Chrysler hävdar att diffbromsen griper in ”asymmetriskt”, vilket ska minska risken för överstyrning och göra det möjligt att gå på tidigt med gas i utgången av kurvor.
För att testa båda transmissionerna har Chrysler testat Dodge Challenger SRT genom att köra egna ”24-timmarslopp” med stopp för enbart tankning. Man har också testat bilarna genom att utföra 125 starter i rad på en dragstrip. Varje 392 Hemi och 6,2-liters Hemi Hellcat körs i en speciell, 42 minuter lång inkörningscykel i motorbromsbänk innan motorn monteras i bil.
Dodge Challenger SRT 6,2-liters Hemi Hellcat har de största bromsarna som någonsin monterats på en bil från Chrysler. Fram sitter det Brembo-skivor som mäter 15,4 tum i diameter och de kramas om av sexkolvsok, också från Brembo förstås. Samma bromspaket finns som tillval till Dodge Challenger SRT 392 Hemi.
Båda modellerna av Dodge Challenger SRT har 20-tumsfälgar som standard. 392 Hemi har 20×9″ med 245/45ZR20 runt om. 6,2-liters Hemi Hellcat har 20×9,5″ med 275/40ZR20-däck, antingen Pirelli P Zero eller Pirelli P Zero Nero. De sistnämnda hjulen går även att välja till som tillval till 392 Hemi.
Dodge Challenger SRT 392 Hemi har arbetats om en del och toppeffekten har höjts från 477 till 492 hk, vridmomentet har också ökat något från 637 tilll 644 Nm. Åttastegad automat har inte funnits förut och är nytt inför årsmodell 2015.
Prestandasiffror och exakt motoreffekt för Dodge Challenger SRT 6,2 Hemi Hellcat är områden där Chrysler får återkomma med mer information. Några prisuppgifter för de två modellerna får vi inte heller.
De konkurrenter som Dodge Challenger SRT-modellerna siktar in sig på hittar vi hos Ford och Chevrolet. Däribland Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca (446 hk, snabbast på bana) och Mustang Shelby GT500 (659 hk, kompressor) samt Chevrolet Camaro ZL1 (590 hk, också med kompressor, 7:41 på Nürburgring) och Camaro Z/28 (507 hk, 7:37,47 på Nürburgring).
Mustang har nyligen skiftat generation och därifrån vet vi att det snart kommer vassare modeller, Camaro skiftar generation nästa sommar. Muskelbilskriget tar aldrig slut! Åtminstone hoppas vi det…