”Mercedes ska ha minst en suv-modell i varje segment”

Det är suvar som är framtiden, enligt chefen för Mercedes, Dieter Zetsche. Här avslöjar han också varför Mercedes inte gör som Audi och låter alla modeller ha samma designspråk.
Annons

Mercedes har flera viktiga nyheter på gång, bland annat kombiversionen av C-klass och ersättaren till SLS AMG. I en intervju med tyska auto motor und sport bekräftar Mercedeschefen Dieter Zetsche också att coupésuven MLC lanseras 2015, och att den ska byggas i Mercedes fabrik i Tuscaloosa.

Och att det är just suvar som gäller för Mercedes råder inget som helst tvivel om.

”Vi ska ha minst en modell i praktiskt taget varje suv-segment – i vissa klasser till och med två modeller”, säger Dieter Zetsche till auto motor und sport.

Han berättar att nästa generation GLK dyker upp 2015 och att den också kan lanseras i en coupéversion, på samma sätt som BMW X4 baseras på X3.

• Hur går satsningen på suvar ihop med de stenhårda utsläppskraven?

”Fler suvar och lägre utsläpp – det är ingen motsättning enligt mig. Vårt mål är att ha lägre utsläpp än konkurrenterna i alla klasser. För suvarna betyder det laddhybrider som kan köras långt på eldrift och som kan laddas i ett vägguttag. Här är vi redan på god väg.”

Det är suvar som är framtiden – åtminstone enligt Mercedeschefen.

Mercedes har till skillnad från Audi valt att särskilja designen på de olika modellerna. Skillnaden mellan exempelvis A-klass och GLK är stor.

”För sex år sedan fastställde vi vår designstrategi. Grundidén är att det gemensamma designspråket ska tolkas på olika sätt i olika bilklasser. Nu kan vi se att vårt beslut att tydligt differentiera designen på modellerna var helt rätt, även om den uttrycksfulla designen på exempelvis A-klass och CLA säkert har retat upp ett och annat Mercedesfan.”

• Mercedes fabriker går på kapacitetsgränsen och kan inte bygga bilar snabbt nog för att möta efterfrågan. Vad kan ni göra på kort sikt för att inte låta kunderna vänta för länge?

”I fabrikerna som bygger A- och B-klass samt CLA och GLA har vi gått upp från två till tre skift, och dessutom utnyttjar vi all kapacitet hos Valmet i Finland. Det är motor- och växellådsfabriken som begränsar oss, men även där expanderar vi. Det är inget som görs över en natt.”

Text: Jens Dralle och Jens Katemann, auto motor und sport

Annons
Annons
Rulla till toppen