Den nya kombiversionen av Mercedes C-klass lär bli en storsäljare här i kombilandet Sverige, och med tio centimeter längre kaross finns mer plats för både passagerare och bagage.
Mycket har hänt jämfört med förra generationen C-klass. Den nya modellen, internt kallad S205, byter det kantiga formspråket mot ett betydligt mjukare. Baklamporna är delade och designteamet har försökt skapa ett ”brett” intryck med de stora skuldrorna bakom C-stolpen.
Mercedes C-klass växer alltså tio centimeter på längden och fyra centimeter på bredden medan axelavståndet växer med åtta centimeter. Det gynnar baksätet, där två passagerare har gott om plats. Både takhöjden och bredden är riktigt bra, och panoramataket påverkar inte takhöjden alltför mycket.
Framtill bjuder C-klasskombin på en lika lyxig känsla som i sedanmodellen, som vi testade i nummer 7/2014.
En kombi ska ju också tjänstgöra som laståsna. Mercedes C-klass Kombi lastar 490 liter (eller 1.510 liter med baksätet nedfällt), vilket är i samma klass som BMW 3-serie Touring och något bättre än förra C-klasskombin. Att fälla baksätet går smidigt med en knapp i bakluckan, men tyvärr blir inte lastgolvet plant – bakläxa!
Motorerna känner vi igen från förra generationen. Här finns bensinare på 156–333 hästar samt dieslar på 115–204 hästar. Dessutom finns dieselmodellen C 300 Bluetec Hybrid där en 204-hästars dieselfyra kompletteras med en elmotor vilket ger en förbrukning på 3,8 l/100 km.
Vi har ännu inte provkört nya C-klass Kombi, men Mercedes har bantat bort 65 kilo på tjänstevikten jämfört med förra modellen, vilket borde ge bättre köregenskaper. Det har gjorts genom att använda aluminium i karossen.
Mercedes C-klass Kombi börjar säljas i september och på den tyska marknaden hamnar prispåslaget jämfört med sedanmodellen på ungefär 15.000 kronor. Det innebär ett instegspris på drygt 330.000 kronor.
Text: Bérénice Schneider, auto motor und sport