GM-skandalen: 15 sparkas – anhöriga kompenseras

General Motors vd Mary Barra har idag offentliggjort den internutredning man utfört kring de felaktiga tändningslås som funnits hos flera miljoner bilar. Som en konsekvens av de fel som begåtts har 15 GM-anställda blivit uppsagda och ytterligare fem har fått disciplinära straff. Enligt Mary Barra fanns det inget uppsåt att dölja felen men anhöriga till de som omkommit i bilolyckor ska kompenseras ekonomiskt.
Annons

Det var en samlad Mary Barra som idag på morgonen, lokal tid, talade till ett tusental GM-anställda som samlats i Detroit. Hennes tal direktsändes och går att se i filmrutan längre ner på sidan.

På uppdrag av General Motors har åklagaren Anton Valukas utrett de misstag som gjorts i samband med att ett flertal GM-modeller utrustades med felaktigt konstruerade tändningslås. Det har i efterhand visat sig att tändningsnyckeln kan hoppa över till radioläget av sig själv, vilket lett till att motorn stängts av samt servoverkan upphört på bromsar och styrning. I radioläget utlöser heller inte krockkuddarna. Enligt GM är det tretton dödsolyckor som kan kopplas till felaktiga tändningslås, men nyhetsbyrån Reuters hävdar att det rör sig om minst 74 dödsfall – sannolikt fler.

Utredningen visar att GM-anställda kände till felaktigheterna redan 2005 men misslyckades med att rätta till konstruktionen och felaktiga bilar producerades under flera år. Bland annat gjordes ett uppdaterat, förbättrat tändningslås med det bibehöll samma detaljnummer (partnummer) vilket är tvärt emot alla regler inom bilindustrin. Nu måste GM byta ut tändningslåsen på 2,7 miljoner personbilar från 2005–2009, eftersom man inte kan skilja på ”dåliga” och ”bra” tändningslås.

Enligt Mary Barra visar GM:s utredning att det ”fanns ett mönster av inkompetens och nonchalans, men ingen konspiration”. Många fel begicks, men inte på grund av ekonomisk vinning – sa Mary Barra i sitt tal.

Som en konsekvens av de misstag som begicks har 15 GM-anställda blivit uppsagda och ytterligare fem har fått ”disciplinära åtgärder”. En del av dessa blev uppsagda för att de gjorde för lite, de tog helt enkelt inte tillräckligt mycket ansvar. Det sistnämnda tjänar nog som varning för övriga anställda i framtiden och GM ska även etablera ett forum för interna ”whistleblowers” som vill varna för fel som andra GM-anställda begår.

GM-skandalen: 15 sparkas – anhöriga kompenseras
Mary Barras budskap till de anställda var att det inte räcker med att ”fixa till saker” – alla måste ta ansvar, på alla nivåer i företaget.

Utredningen som gjorts av åklagaren Anton Valukas består av 325 sidor och man gick igenom 41 miljoner dokument samt gjorde 350 intervjuer med 230 personer (klicka för att ladda ner pdf-dokumenter, men det är 125 MB stort).

I rapporten framgår det att GM:s juridiska avdelning under sommaren 2013 insåg att man riskerade en serie av stämningar för att företaget under nio år inte förmått korrigera säkerhetsbristerna med tändningslåsen. Men trots detta gick inte informationen vidare upp till GM:s företagsledning. I rapporten står det också att ingen i GM:s nuvarande ledning kände till säkerhetsproblemen.

I rapporten läggs en stor del av skulden för felen med tändningslåsen på ingenjören Ray DeGiorgio. Han visste att tändningslåset inte uppfyllde GM:s kravspecifikation men lät bli att åtgärda och meddelade heller inte sina chefer. Ray DeGiorgio lyckades hålla förhållanden hemliga ända fram till 2013, vilket orsakade minst tretton dödsolyckor (enligt GM). Ray DeGiorgio är en av de 15 som fått sparken.

Mary Barras budskap till de anställda var att det inte räcker med att ”fixa till saker” och bestraffa några få ansvariga. Alla medarbetare som ser ett eventuellt säkerhetsproblem måste hädanefter höja sin röst och påpeka detta, annars är de också en del av problemet. ”Om du ser ett säkerhetsproblem, prata med din chef. Om chefen inte lyssnar, då kontaktar du mig direkt” sa Mary Barras vid talet till de anställda.

”Utmaningen måste vara personlig, upp till var och en,” sa Mary Barra. ”Kvalitet och säkerhet är inte någon annans ansvar, det är mitt och ditt problem. Vi måste alla känna ett personligt ansvar, på alla nivåer inom företaget. Alla delar ansvaret.”

”För de av oss som ägnat hela vårt yrkesliv åt General Motors är det enormt smärtsamt att våra tillkortakommanden blottläggs på det här viset,” sa Mary Barra. ”Men det här handlar inte om känslor eller vårt ego. Det här handlar om ansvar och att agera med omdöme, att svara mot uppgiften att alltid utföra ett fullgott arbete.”

”Det här är ett test, vilka vi är och vilka våra värderingar är. Jag är inte rädd för sanningen, och det vet jag att inte ni heller är. Alla ska förstå att vi är ansvariga för våra handlingar och rättar till de misstag vi gjort – fullt ut,” avslutade Mary Barra.

 

Hela rapporten till GM

Läs hela rapporten från Anton R. Valukas (men den är 125 MB tung!) som pdf-dokument: ”Report to Board of Directors of General Motors Company Regarding Ignition Switch Recalls” (klicka på länken för att laldda hem).

Annons
Annons
Rulla till toppen